Definícia II.

Svätopluk Mikyta

datovanie:
miery: výška 45.5 cm, šírka 55.5 cm
výtvarný druh: iné médiá
typ objektu: závesný obraz
žáner: športový motív
figurálna kompozícia
materiál: kombinovaný materiál
papier
biely polokartón
hladký polokartón
drevený rám
technika: atrament
tuš
autorská technika
premaľba
značenie:
inštitúcia: Nitrianska galéria, NGN
inventárne číslo: F 54
v kolekciách:
zo súboru: Definícia, II. časť

Dielo Definícia II. patrí do cyklu „premalieb“, v ktorých na pozadí nájdených autentických fotografií a grafík zachytávajúcich spartakiádne či armádne výjavy kritizuje masovosť, uniformitu a manipuláciu v totalitných režimoch.

Dielo sa skladá z dvoch fotografií, pričom prvá, otočená o 90°, zobrazuje šíky vyšportovaných mužov odetých v bielych trenkách a teniskách. Slúži ako akýsi „podklad“ pre druhú fotografiu, na ktorej vidíme deti s cvičebným náradím – kruhmi a loptami. Na podkladovej fotografií vytvárajú polonahí muži pravidelný raster, ktorý pôsobí odosobňujúco a uniformne; jedinec v dave úplne stráca svoju identitu. Fotografia s deťmi je jej vizuálnym protikladom, pričom kruhovité zoskupenia tvoria obrazce, v ktorých sa jednotlivec taktiež stráca v akomsi masovom ornamente. Do stredu kompozície Mikyta čiernou farbou namaľoval nepravidelný kruhovitý útvar, odkazujúci na kruhové zoskupenie detí, v ktorého strede je viditeľná lopta z pôvodnej fotografie. Tento „kruh“ je čiernou dierou, ktorá pohlcuje akýkoľvek náznak nekonformnosti a premieňa všetko a všetkých na jednoliatu masu. Lopta v strede môže byť okom, ktoré celý spektákel manipulácie a „desubjektivizácie“ s chladným odstupom sleduje. Obraz je zarámovaný v špeciálnom historickom ráme, ktorý je vo formálnom kontraste s centrálnym čiernym objektom, no zároveň zaujímavo vyvažuje celkovú kompozíciu. Tento rám môže navyše evokovať typické orámovanie smútočných oznámení.

Napriek tomu, že Definícia II. môže vyzerať ako parte pre „zosnulú“ individualitu, pochmúrna atmosféra je vyvážená náznakom jemného ironického humoru, vďaka ktorému sa nám otvárajú ďalšie z viacerých možností čítania tohto diela. Otočení cvičenci totiž vyzerajú akoby si po namáhavom fyzickom výkone na chvíľku ľahli – vari na zaslúžený odpočinok?

Omar Mirza ● Virtuálna galéria NG