Hotel Kyjev, Bratislava

Olja Triaška Stefanović

datovanie:
miery: výška 30.0 cm, šírka 40.0 cm
výtvarný druh: dokumentárna fotografia
žáner: mestský motív
architektonický motív
materiál: archívny papier
technika: digitálna tlač Ilford
čiernobiela tlač
značenie:
inštitúcia: Nitrianska galéria, NGN
inventárne číslo: F 84
tagy: hotel ruina bratislava
v kolekciách:
geografická oblasť: Slovensko; Bratislava
zo série: Bývalé priestory (4/6)

Vo fotografickej sérii Bývalé priestory autorka zaznamenáva vyprázdnené priestory bez ľudskej prítomnosti. Dokumentuje opustené, schátralé, nefunkčné, či už neexistujúce objekty zväčša zviazané s Bratislavou. Už výber lokalít – Záhradné kino Hviezda, Kúpele Grössling, Kúpele Centrál, Hraničný priechod Rajka, Hotel Kyjev, Amfiteáter SNG atď. naznačuje, že vyhľadáva a dokumentuje miesta žijúce vlastnými príbehmi, s ktorými sa môžu spájať naše osobné spomienky na detstvo či mladosť.

Vo viacerých prípadoch ide až o historický fotografický dokument stavieb, ktoré boli zbúrané ako napr. petržalský futbalový štadión Artmedia alebo prešli komplexnou prestavbou a v podobe, ako sú zachytené na jej fotografiách, už neexistujú. Príkladom sú známe bratislavské kúpele Centrál, ktoré sa stali súčasťou jedného z novovybudovaných nákupných centier Bratislavy. Iné fotografie odrážajú konkrétny sociálno-politický kontext miesta a sú zrkadlom ducha doby, v ktorej sme žili. Nejde iba o symboly socialistickej minulosti ako to dokumentuje legendárny hotel Kyjev, ktorý prežíval vrcholné obdobie slávy v 70. rokoch minulého storočia, ale autorku zaujíma aj nedávna minulosť a premeny spôsobené zmenou politického systému po roku 1989.

Autorka si vyberá miesta a objekty zašlej slávy, ktoré z rôznych dôvodov postupne zanikajú a práve preto môžu u diváka vyvolať emotívne reakcie. Jej projekt je ale predovšetkým o našom vzťahu k verejnému priestoru a jej vedomej práci s pamäťou miesta a ľudí samotných.
– Barbora Geržová

Viac o sérii vo Virtuálnej galérii NG