Vo fotografickej sérii Bývalé priestory autorka zaznamenáva vyprázdnené priestory bez ľudskej prítomnosti. Dokumentuje opustené, schátralé, nefunkčné, či už neexistujúce objekty zväčša zviazané s Bratislavou. Už výber lokalít – Záhradné kino Hviezda, Kúpele Grössling, Kúpele Centrál, Hraničný priechod Rajka, Hotel Kyjev, Amfiteáter SNG atď., naznačuje, že vyhľadáva a dokumentuje miesta žijúce vlastnými príbehmi, s ktorými sa môžu spájať naše osobné spomienky na detstvo či mladosť. Vo viacerých prípadoch ide až o historický fotografický dokument stavieb, ktoré boli zbúrané...
Nejde iba o symboly socialistickej minulosti ako to dokumentuje legendárny hotel Kyjev, ktorý prežíval vrcholné obdobie slávy v 70. rokoch minulého storočia, ale autorku zaujíma aj nedávna minulosť a premeny spôsobené zmenou politického systému po roku 1989. Napríklad hraničný priechod Rajka sa po podpísaní Schengenskej zmluvy (2008) o rušení kontrol na spoločných hraniciach EU stal nefunkčný a opustený.
Autorka si vyberá miesta a objekty zašlej slávy, ktoré z rôznych dôvodov postupne zanikajú a práve preto môžu u diváka vyvolať emotívne reakcie. Jej projekt je ale predovšetkým o našom vzťahu k verejnému priestoru a jej vedomej práci s pamäťou miesta a ľudí samotných.
– Barbora Geržová
Viac o sérii vo Virtuálnej galérii NG
datovanie: | |
miery: |
výška 30.0 cm, šírka 40.0 cm |
výtvarný druh: | dokumentárna fotografia |
žáner: |
krajina architektonická kompozícia |
tagy: | hranice ruina |
v kolekciách: | |
materiál: |
archívny papier |
technika: |
digitálna tlač Ilford čiernobiela fotografia |
značenie: | |
inštitúcia: | Nitrianska galéria, NGN |
inventárne číslo: | F 83 |
geografická oblasť: | Slovensko; Maďarsko |
zo série: | Bývalé priestory (3/6) |