Premiestňovanie

Vladimír Popovič

datovanie:
miery: výška 125.0 cm, šírka 150.0 cm
výtvarný druh: maliarstvovoľné
typ objektu: závesný obraz
žáner: abstraktná kompozícia
prírodný motív
materiál: plátno
technika: kombinovaná technika
latex
olej
ceruza
značenie:
inštitúcia: Nitrianska galéria, NGN
kurátor: Barbora Geržová
inventárne číslo: O 2109
tagy: spiš kvet hory
v kolekciách:

Obraz Premiestňovanie patrí k maľbám z obdobia tzv. „šeďákov“, pre ktoré je charakteristická minimalizácia farebnej škály vyjadrujúca autorov pochmúrny pocit z politickej a spoločenskej reality, ktorá nastala v Československu po okupácii krajiny vojskami Varšavskej zmluvy v roku 1968. Z časového hľadiska ide o tvorbu, ktorá vznikala od polovice 70. rokov až do raných 90. rokov, po ktorých sa autor opakovane vrátil k širšiemu farebnému spektru.

V maľbe Premiestňovanie umelec pracuje s odtieňmi bielej, šedej a čiernej, prostredníctvom ktorých vytvára kompozíciu, kde sa nečakane spájajú znaky človeka (fragmenty nôh) a prírody (siluety hôr). Touto výtvarnou metaforou (nohy nesúce hory) zhmotňuje vlastnú predstavu ako realizovať prostredníctvom umenia to, čo je v realite neuskutočniteľné.

V práci je obsiahnutá typická autorova individuálna symbolika ako napríklad častý motív trojuholníka, ktorý evokuje krajinu Spiša, odkiaľ umelec pochádza. V tejto maľbe sa prejavuje aj ďalší znak, charakteristický pre jeho tvorbu a tým je príbeh. V tomto prípade je dej naznačený iluzívnym prekrývaním sa dvoch obrazov vyvolávajúcim dojem, že scéna, na ktorú sa dívame, je iba pokračovaním toho istého príbehu, čo je ešte umocnené označením obrazových plánov číslicami 1. a 2.

Vladimír Popovič vstúpil na výtvarnú scénu v  polovici 60. rokov 20. storočia a stal sa známy predovšetkým ako autor papierových objektov a krkváží s presahom k akčnému umeniu. Zaujímali ho špecifické vlastnosti papiera, ktorý spontánne rôznymi spôsobmi krčil, skladal, vytváral krkváže, asambláže, obrazy-reliéfy a akcie. Napriek intermediálnym presahom jeho tvorby, maľba a kresba a štúdium ich vzájomných vzťahov zostali ťažiskom jeho záujmu až do súčasnosti. Celá autorova tvorba je charakteristická spontánnosťou, improvizáciou a využitím princípu náhody.

Barbora Geržová ● Virtuálna galéria NG