V znamení pentódy - všetko je tak, ako to v skutočnosti je

Pavol Čejka, Jan Čumlivski, Tomáš Klepoch

datovanie:
miery: výška 170.0 cm, šírka 620.0 cm
výtvarný druh: grafika
materiál: papier
technika: linoryt
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Alexandra Tamásová
inventárne číslo: G 13990
tagy: človek vojna televízor zem mesiac sopka lietadlo vták kňaz politika
objednať reprodukciu

Na veľkorozmernej grafike pracovali jej autori Pavol Čejka, Jan Čumlivski a Tomáš Klepoch tri roky a na rôznych miestach. Vznikať začala v Klepochovom ateliéri v Banskej Štiavnici – „zavolal som chalanov, aby sme si spolu zarýpali. Fajčili sme, čítali, sedeli na zemi a na striedačku spolu rýpali.“ Jednotlivé časti obrazu si navzájom dopĺňali, prekrývali a komentovali. Staré lino ako podklad pre grafiku našli na skládke.

Hlavný motív diela čerpá z historických udalostí, kultúrnych dejín, konšpiračných teórií, dialógu s grafickou, literárnou, ale aj s filozofickou tradíciou. Podnetom pre jeho vznik boli práve sa rozmáhajúce konšpiračné teórie v prostredí Banskej Štiavnice. Tak vznikla mystifikácia Spoločenstvo pentódy, ktoré z diaľky riadi svet. „Keď sme v miest- nom antikvariáte našli detektívku Znamení pentody, neprekvapilo nás to a vzali sme to ako potvrdenie dobre nastúpenej cesty.“

Z dokončenej grafiky autori vytvorili aj sériu unikátnych kníh, ktoré sú presnou mapou diela v mierke 1:1. Publikácia V znamení pentódy vyhrala v súťaži Nejkrásnější česká kniha 2018 prvé miesto v kategórii bibliofílie. Je zaradená do zbierok v Památníku písemnictví v Prahe a môžete ju nájsť aj v kníhkupectve Ex Libris v SNG. V knihe sa okrem iného dočítame, že „nie je všetko také, ako sa to tvári. Vo svete existujú viditeľné sily, no aj neviditeľné. Schopnosť čítať znamenia a chápať súvislosti je zásadným predpokladom k pochopeniu skutočnosti.“

Pentóda, ako dielo prezývame, sa v SNG stala súčasťou projektu Monumentálky. Dotvorenie architektúry výtvarnými dielami. Dlhodobé vystavenie diela na papierovom nosiči je „muzeálnym punkom“. Bol to reštaurátorský oriešok, a aj napriek vyhovujúcim podmienkam, ktoré sme vytvorili, si grafika bude musieť občas „odpočinúť“ v tme.

Alexandra Kusá ● Text z letáku k dielu v Slovenskej národnej galérii