Univerzálne prostredie

Stanislav Filko

datovanie:
miery: výška 300.0 cm, šírka 400.0 cm, hĺbka 400.0 cm (celok inštalácie)
výška , šírka cm (záves zo sieťoviny )
výška 240.0 cm, priemer 5.0 cm (vertikálne trubice)
výška 102.0 cm, priemer 5.0 cm (kratšie horizontálne trubice)
výtvarný druh: intermédiáenvironment
materiál: zrkadlá
mirrors
novodur
šachové figúry
šachový stôl
sieťovina
technika: konštrukcia
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Lucia Gregorová-Stachová
inventárne číslo: IM 8
v kolekciách:
objednať reprodukciu

Stano Filko bol jedným z prvých multimediálnych umelcov na Slovensku. Zasiahol takmer do všetkých výtvarných odborov, ale medzinárodne známym sa v druhej polovici 60. rokov stal svojimi environmentmi, prostrediami – dnes by sa povedalo priestorovými inštaláciami, dotvorenými aktívnou účasťou diváka. Filkove environmenty z rokov 1966 – 1970 „sú aj v medzinárodnom meradle ranými príkladmi umenia priestorovej inštalácie“ (Patricia Grzonka).

Vo Filkovom Univerzálnom prostredí sa objaví sústava panelov a zobrazenia ženských postáv vo vyzývavých pózach, lenže panely sú z poddajných priesvitných tkanín, zavesených na rámovej konštrukcii a ženské postavy možno vnímať iba v obrysoch nastriekaných pomocou šablón v troch základných farbách – žltej, modrej a červenej. Spolu s obrysmi hranatých rakiet a abstraktných kotúčov vytvárajú znakovo symbolickú zostavu založenú na polarite mužského–ženského, aktívneho–pasívneho, zmyslového–abstraktného. Odhmotnené farebné plochy a materiály umocňujú tento znakovo-symbolický účinok, ktorý rozvádzajú aj predmety nachádzajúce sa vnútri prostredia: dva svietiace glóbusy v rohoch s mapou sveta a hviezdnej oblohy predstavovali polárny princíp, uprostred bol zavesený otáčavý luster ako luminodynamický objekt, svietiaci opäť v troch základných farbách a pod ním stál stolík s rozohranou šachovou partiou, v ktorej mohli návštevníci ľubovoľne pokračovať. To všetko spočívalo na dlážke zo zrkadlových plôch, ktoré takisto viseli vo vertikálnych pásoch v priestore. Mnohostranné zrkadlové odrazy, prestupujúce sa priesvitné plochy so znakmi, príležitostne doplnené projekciou diapozitívov predstavujúcich podľa autora „symboly a túžby ľudstva“, mali viesť k tomu, aby „nevznikla medzi návštevníkmi a prostredím žiadna fyzická či duševná medzera“.
 

Aurel Hrabušický ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.