Fragmenty z rozsiahlej série Transcendencia Stana Filka (1937) priamo súvisia s teamworkom Biely priestor v bielom priestore trojice Filko – Laky – Zavarský. I tu je kľúčovou biela farba, jej konceptuálne hodnoty. Na fotografiách Stana Filka vidíme Stana Filka (dokonca niekoľkokrát ako obraz v obraze) vymazaného, vyrezaného, niekde zároveň vymazaného i vyrezaného.
Podľa Filkovho exegéta Fedora Blaščáka „biela postava na… fotografii… vyjadruje myšlienku splynutia (nie popretia alebo stotožnenia) a prepojenia (nie odchodu)“. Vzhľadom na spomínaný teamwork tu však zrejme ide aj o transcendovanie autorstva – sebareflexívne gesto straty, negácie autora, ktorý sa ale vymazáva, vybieluje tak nástojčivo, až si vlastne celý Biely priestor autorsky uzurpuje. Vymazávanie je tu paradoxne skôr potvrdením identity.
Petra Hanáková ● Delete. Umenie a vymazávanie / Art and Wiping Out, SNG, 2012
datovanie: | |
miery: |
výška 24 cm, šírka 17,9 cm |
výtvarný druh: | fotografia |
žáner: |
konceptuálny objekt |
v kolekciách: | |
materiál: |
papier, fotografický |
technika: |
čiernobiela fotografia beloba pero |
značenie: | |
inštitúcia: | Súkromná zbierka |
z cyklu: | Transcendencia |