Červená tauromachia

Óscar Domínguez

datovanie:
miery: výška 32.8 cm, šírka 40.9 cm
výtvarný druh: maliarstvo
typ objektu: závesný obraz
žáner: figurálna kompozícia
imaginatívna kompozícia
materiál: plátno
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Katarína Bajcurová
inventárne číslo: O 2348
tagy: kubizmus abstrakcia zviera
v kolekciách:
objednať reprodukciu

V Paríži v prvej polovici 20. storočia vstúpila do povedomia skupina španielskych emigrantov, známych ako parížski Španieli. Najznámejší z nich, Pablo Picasso, poznačil nielen ich tvorbu, ale navždy zmenil aj tvár moderného umenia. Oscar Domínguez patril do tejto skupiny, ktorej mená i tvorba okrem pôvodu spája maliarstvo kubizmu a neskôr surrealizmu. Pravdepodobne jeho surrealistické zaujatie spôsobilo popularitu vo vtedajšom Československu, kde na pozvanie vlády celá skupina v roku 1946 vystavovala v Mánese a neskôr v ďalších mestách. Práve tu nadviazali mnohí domáci umelci s autormi skupiny aj osobné priateľstvá, na základe ktorých sa odvíjala ďalšia spolupráca a vďaka nej sa mnohé diela dostali do našich zbierok.

Niektorí kritici v súvislosti so Štúdiou I. hovoria o predznamenaní „schematického obdobia“ jeho tvorby, o lineárnom štýle triple-trait/trojitej čiary (1949 – 1953). Malá štúdia odkazuje na favorizované „španielske“ témy, aj keď v tomto prípade v skutočnosti nejde o tauromachiu, ani o obľúbené spodobovanie toreadorov. Autor zobrazil snovú surrealistickú tému – absurdné spoločenstvo, nie celkom jasný prepletenec býka a človeka, akúsi koridu na druhú – odkaz i hádanku. Tento nadzmyslový dojem ešte podporil rastrom značiek, ktoré doslova rozsypal po celom výjave. Šípky a podobné znamienka čiastočne odkazujú na špekulatívnu stránku jeho tvorby (teórie okolo litochronie), aj keď v tomto prípade zjavne využíva skôr ornamentálne prednosti motívov, než aby mu išlo o zložité budovanie nejasných teórií. Výjav buduje čiernym rastrom obrysových čiar, ktoré vypĺňa žiarivými farbami. Tento sieťový prístup možno pozorovať v tvorbe maliarov Generácie 1909, predovšetkým u Ladislava Gudernu, Vincenta Hložníka a Eugena Nevana.
 

Alexandra Kusá ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.