Spolu s Ľudovítom Fullom patrí Galanda ku kľúčovým postavám medzivojnovej výtvarnej moderny. Predčasne zosnulý autor vystupuje ako „ intelektuálne najzložitejší zjav“ (Váross), do nášho umenia priniesol neprehliadnuteľné gesto racionálnej analýzy a experimentátorstvo. Kontinuálne sa snažil dosiahnuť dokonalú formu –  pekne o tom vypovedajú jeho skicáre, ktoré sú dnes v depozitári kresby SNG. Ani neobvyklý chorvátsky motív v ničom za Galandovými zásadami nezaostáva, aj keď je možno viac malebný, než je u autora obvyklé.


Slovensko bolo chudobnou, navyše nie prímorskou krajinou, a preto boli neúčelové pobyty našich ľudí v cudzine o to vzácnejšie. Takisto slovenskí výtvarníci sa k moru veľmi nedostávali, a tak žáner marín, ktorý mal taký výrazný podiel na vzniku impresionizmu a neskôr aj moderného umenia, im bol vzdialený. Situácia sa ale od dvadsiatych rokov výrazne zmenila. Aj výtvarníci, ako napríklad Mikuláš Galanda, začínajú viac cestovať, a to nielen kvôli štúdiu, dostávajú sa k moru, dokonca ako iní občania tam trávia dovolenky a prirodzene kreslia a maľujú. Výtvarné zisky z týchto pobytov často predstavujú osviežujúce vybočenie z hlavnej línie ich tvorby.

datovanie:
miery: výška 36.5 cm, šírka 44.0 cm
výtvarný druh: maliarstvo › obraz závesný
žáner: krajina
morská krajina
tagy: more
v kolekciách:
materiál: plátno
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: O 6641
licencia: Creative Commons License voľné dielo

vyhľadávať podľa farieb diela