Stretnutie

Mikuláš Galanda

Nový, neobvyklý a spočiatku tak trochu exotický námet „sexuálnej problematiky mesta“ (Karol Vaculík: Dielo Mikuláša Galandu, 1963) uviedol do nášho umenia vtedy mladý Mikuláš Galanda. Litografie z cyklu Láska v meste (1924) pútajú otvorenou, drsnou, miestami až drasticky pôsobiacou analýzou erotických vzťahov, zdôraznením momentov osamotenia, citovej vyprahnutosti a nenaplnenosti, naznačujúc možné skratové riešenia bezútešnej životnej a osobnej situácie. Vznikli v čase jeho spolupráce s časopisom DAV, ktorý v Prahe vydávala skupina slovenských intelektuálov-socialistov (redigoval ho básnik Ladislav Novomeský). Galandovi sa podarilo vyjadriť viaceré nové črty súčasného veľkomestského života, postihnúť moderné mesto ako zložitý sociálny, ale najmä psychologický organizmus, za ktorého nočnou oponou sa rozohrávajú veľké i malé drámy jej obyvateľov, mužov i žien. Ak spočiatku videl lásku (v meste) v potemnelých tónoch tragického medziľudského odcudzenia, neskôr – aj pod vplyvom – vlastnej životnej situácie a naplneného citového vzťahu (stretnutie s budúcou manželkou Máriou Boudovou) v zobrazovaní mileneckých dvojíc prevládli pozitívne tóny harmónie a oduševneného porozumenia. Často mu stačí presná, precízna linka tenká ako vlas, ktorou dokáže dosiahnuť povestnú „lyrickú náladu absolútneho výrazu“ (Alžbeta Güntherová-Mayerová: Výtvarný profil Mikuláša Galandu, 1948)

datovanie:
miery: výška 13.8 cm, šírka 9.9 cm
výtvarný druh: grafika › voľná
žáner: figurálna kompozícia
v kolekciách:
materiál: papier, žltý
technika: litografia
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: G 2576
licencia: Creative Commons License voľné dielo
z cyklu: Láska v meste