Deň nemeckých frontových vojakov zorganizovaný stranou nemeckej menšiny na Slovensku (Deutsche Partei) - Franz Karmasin pri prejave

Neznámy autor

Neznámy autor - Deň nemeckých frontových vojakov zorganizovaný stranou nemeckej menšiny na Slovensku (Deutsche Partei) - Franz Karmasin pri prejave

 

Pojem propaganda má viacero definícií: v zásade ide o usmernený (skreslený, „retušovaný“, manipulovaný, selektívny...) obraz sveta vyhovujúci prevádzkovateľom moci, ktorí ho využívajú na jej upevnenie. 

Slovenský štát mal na realizáciu propagandistických cieľov k dispozícii špecializovaný orgán – Úrad propagandy. Slovami jeho šéfa Tida J. Gašpara: „Bolo treba mixovať veci, ktoré svetu hovorili o nás a bolo treba vkusne garnírovať a servírovať veci, ktoré o svete hovorili nám.“ Úlohou propagandy (a Úradu propagandy) bolo jasne zadefinovať plusové a mínusové hodnoty spoločnosti, jej priateľov a nepriateľov, veci dobré a zlé, škodné i neškodné. Propagand prostredníctvom svojich – otvorených či skrytých – kampaní inkriminovala „škodcov národa“ („kto nejde s nami“ – koho záujmy sú iné, ako naše – „ide proti nám“) a naopak nekriticky oslavovala „trvalé svetlá“, ikony národnej pospolitosti.

Katarína Bajcurová ● Sen x skutočnosť Umenie & Propaganda 1939—1945 (Slovenská národná galéria, 2016)

datovanie:
miery: výška 25 cm, šírka 25,5 cm
výtvarný druh: fotografia
žáner: krajina s figurálnym motívom
vojnový motív
v kolekciách:
technika: čiernobiela fotografia
inštitúcia: Slovenský národný archív, Bratislava – fond STK