Umučení volajú po odplate...

Neznámy autor

Neznámy autor - Umučení volajú po odplate...

Po oslobodení sa história prepisovala, rekonštruoval sa československý naratív: fašistickí „kostlivci“ sa odpratali a zabudnúť bolo treba aj na obdobie samostatnosti Slovákov. Z perspektívy centralistického (čoskoro komunistického) úbežníka sa podchycoval skôr odbojný ako „kolaborantský“ rodokmeň umenia.

Krátko po vojne sa začalo „kádrovať“ (previerky), organizovali sa ľudové súdy, ktoré mali zúčtovať s kolaborantmi režimu. A hoci zďaleka nie všetci avantgardní umelci boli komunisti, modernizmus sa akosi vpísal do proletárskej línie nášho umenia, ktoré s fašizmom akoby nikdy nespolupracovalo. V domácom príbehu dejín umenia sa naopak rekonštruovala a (aj prostredníctvom akvizícií) „podchycovala“ skôr línia protifašistická, z hľadiska dobového výtvarného diskurzu zďaleka nie až taká dominantná, ale umelecky jednoznačne najprogresívnejšia.

Katarína Bajcurová ● Sen x skutočnosť Umenie & Propaganda 1939—1945 (Slovenská národná galéria, 2016)

datovanie:
miery: výška 30 cm, šírka 42,95 cm
výtvarný druh: grafika ; úžitkové umenie
žáner: krajina s figurálnym motívom
vojnový motív
v kolekciách:
inštitúcia: Ministerstvo vnútra SR - Štátny archív v Banskej Bystrici

súvisiace diela

Karol Ondreička - Slovenská Madona Janko Alexy - Mojmírova smrť II. Martin Benka - Autoportrét Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.59. - Perspektíva zdola nahor Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.51. - Kupola budovy Collége Romain s predpismi prvého zväzku Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.55. - Časť architektúry pri pohľade zdola Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.107. - Zdobené konzoly Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.31. - Hlavica zvaná capriciosa Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.69/b - Oltár vo Frascati Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.46. - Ako sa robia jednotlivé časti a ich rozmery Majster E.S., Autor činný na Hornom Rýne v polovici 15. storočia - Sibyla a cisár Augustus Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.73. - Iný hlavný oltár v kostole Chiesa die Gesu v Ríme Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.57. - Architektonický projekt pre podlhovastý strop Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.36. - Fragmenty architektúry Ignaz Josef Weissenberg - Pohľad na Bratislavu z juhovýchodu (z dnešného Ovsišťa) Albrecht Dürer, Neznámy umelec (okruh Albrechta Dürera) - Svätý Sebald ako patrón kostola Viliam Malík - Zo súboru Repatrianti Janko Alexy - Bitka pri Devíne Autor kópie neznámy - Stigmatizácia sv. Františka Neznámy stredoeurópsky maliar - Kristus pred Pilátom Albert Bouts - Bolestný Kristus Mikuláš Galanda - Jadran Ignaz Josef Weissenberg - Pohľad na Bratislavu zo severu od Mierovej búdy Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.108. - Konzoly zdobené iným spôsobom Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.44. - Amfiteáter alebo koloseum Neznámy maliar - Obriezka Krista Ľudovít Fulla - Scénický návrh ku hre Oscara Wilda: Vejár Lady Windermerovej Cyprián Majerník - Na pohovke Joseph Schaffer, Peter Schaffer - Pohľad na Bratislavu z juhu Eugen Nevan - Übermensch