datovanie:
miery: neznáme
výtvarný druh: iné médiá
materiál: papier
technika: tuš
inštitúcia: Súkromný majetok
v kolekciách:
zo série: Parte

 

Vo viacerých prácach neoavantgardistu Dezidera Tótha je vidieť fascináciu ruskou avantgardou, najmä Malevičom – jeho elementárnymi gestami a tvarmi. I súbor Parte pôsobí na prvý pohľad ako akási seriálna ponáška na Maleviča. Množstvo štvorcových, abstraktných obrázkov má ale pri bližšom pohľade veľmi konkrétnu identitu. Ide o smútočné oznámenia, nekrostĺpčeky, vystrihnuté z dennej tlače, každé osobitne adjustované. Práve „malevičovská“ maska tu slúži ako akési apartné dekórum – identita posmrtného portrétu je ňou decentne vymazaná, intimita cenzurovaná. Zostáva len všeobecné „česť jeho pamiatke“, ktoré nikoho konkrétneho nezasahuje.

Dezider Tóth - Parte, celok

 

 

Petra Hanáková ● Delete. Umenie a vymazávanie / Art and Wiping Out, SNG, 2012