Obriezka Krista

Neznámy maliar

datovanie:
miery: výška 54.0 cm, šírka 39.0 cm (plocha obrazu)
výtvarný druh: maliarstvoobraz závesný
typ objektu: závesný obraz
žáner: náboženský motív
materiál: plátno
technika: olej
inštitúcia: Galéria umenia Ernesta Zmetáka, GNZ
inventárne číslo: M 727
tagy: kristus holubica
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
stiahnuť

Ikonografický námet malej olejomaľby na plátne je zrejmý: Ide o obriezku Krista. Špecifická je však tým, že na rozdiel od stredovekých alebo renesančných obrazov, kedy chlapca k obradu prináša jeho matka, teraz je to sv. Jozef, Ježišov pestún. Matka sa udalosti zúčastňuje ako jedna z osôb v pozadí, kde sa s tvárou obrátenou k nebu a s rukami prekríženými na prsiach modlí, kým zhora zostupuje Svätý Duch v podobe bielej holubice. Udalosť, ktorá sa odohráva v interiéri chrámového priestoru, sleduje zástup ľudí. Novozámocká maľba skutočne vychádza z Rubensovho obrazu s tým istým ikonografickým námetom.

V zbierke viedenskej akadémie sa nachádza olejomaľba na dreve s rozmermi 105 × 73,5 cm z roku 1605, čo je vlastne modello pre oltárny obraz v janovskom Kostole Sv. Andreja a Ambróza (SS. Andrea e Ambrogio, olejomaľba na plátne s rozmermi 400 × 225 cm z roku 1605/1606). Maliar využil vertikálne členenie kompozície, dvojicu ženských postáv v strede s 33 tvárami obrátenými dohora a vo vrchole bielu holubicu. Namiesto prúdu jasného svetla scénu presvetľuje vysoké okno ukončené oblúkom. Pripomína tak riešenie, aké možno nájsť na Obriezke Krista zo 17. storočia od neznámeho talianskeho maliara v Kostole sv. Agáty v Cremone. Vo vrchole sa namiesto holubice Svätého Ducha vznáša Kristov monogram, adorovaný malými anjelmi. Tento detail upriamuje pozornosť na kartušu na maľbe v Galérii v Nových Zámkoch. Nachádza sa v strede pri hornom okraji so stopami po pôvodnom, dnes už nečitateľnom texte. Nie je vylúčené, že podľa talianskeho príkladu mohlo ísť aj v tomto prípade o trojicu písmen „IHS“. 

Martin Šugár ● Z depozitára