Dielo „Zviera“ patrí do súboru serigrafií, ktoré vznikli v počiatočnom období Csudaiovej tvorby. Vďaka vhodne zvolenej technike (farebnej sieťotlači) sa autorovi podarilo dosiahnuť efekt gestických ťahov štetca, ktoré dynamizujú celý výjav „načrtnutý“ na jednoduchom pozadí. Farebnosť je tiež jednoduchá, no výrazná; skladá sa len z dvoch tónov modrej, doplnených akcentmi intenzívnej žltej. Napriek tomu, že toto zviera, tento tvor je naznačený len v kontúrach, tušíme jeho mohutné telo pod hustou srsťou, cítime jeho fyzickú prítomnosť, jeho dych, jeho divý pohľad a ceriace zuby. Grafika pripomína prehistorické nástenné maľby v jaskyniach, v ktorých sa šamani snažili zachytiť silu a nespútanosť prírody a mystického sveta s ňou spojeného.
Aj v ostatných serigrafiách z tohto obdobia badáme obrazovú a tematickú podobnosť, v ktorej splývajú mystické, animistické, živočíšne a religiózne výjavy a symboly s pocitmi nadšenia zo života, fascinácie silou prírody a neobmedzenosťou fantázie. Dalo by sa povedať, že podobné nálady vystihujú aj obdobie vzniku diel, ktoré bolo plné mladíckeho nadšenia, radosti z tvorby, nespútanosti a možno aj predtuchy spoločenských zmien, ktoré zanedlho prišli.
Ivan Csudai patrí do generácie neoexpresionistických, „nových divokých“ maliarov slovenskej postmoderny, ktorí na scénu nastúpili v druhej polovici 80. rokov 20. storočia. Pre Csudaia a jeho generačných kolegov (Laco Teren, Daniel Brunovský, Stano Bubán, Simona Bubánová-Tauchmannová, Svetozár Ilavský, Stano Černý, Jozef Šramka a ďalší) bola príznačná spontánnosť prejavu a živelnosť maliarskeho gesta. Výberom tém boli úplne odlišní od oficiálneho kánonu umenia, preto nemohli vystavovať v kamenných inštitúciách, no napriek tomu boli v porovnaní so staršími výtvarníkmi režimom tolerovaní.
Túto generáciu naplno zasiahlo euforické obdobie revolučných zmien roku 1989, pričom mnohí z nich zanedlho odišli do vtedy mimoriadne lákavej, rozbiehajúcej sa reklamnej brandže, z ktorej sa väčšina k umeniu už úspešnejšie nevrátila. Od svojich „divokejších“ začiatkov sa Csudai plynule posunul k tvorbe, v ktorej nájdené, prevzaté motívy a symboly, odkazujúce či už na popkulúru, alebo nesúce nostalgické črty, spracúva a kombinuje v počítači a následne prenáša na plátno, výsledkom čoho je plošná maľba čistých tvarov a kompozícií, v ktorých sú konštelácie znakov rozvinuté vo viacerých plánoch.
Omar Mirza ●
Virtuálna galéria NG