Paper Stories

Lucia Tallová

Lucia Tallová – Paper Stories
datovanie:
miery: výška 40.0 cm, šírka 30.0 cm
výtvarný druh: maliarstvoobraz mixmediálny
typ objektu: závesný obraz
žáner: abstraktný motív
figurálna kompozícia
ľudový motív
svadobný portrét
materiál: papier
fotografia
technika: akryl
maľovanie
akrylový sprej
značenie:
inštitúcia: Nitrianska galéria, NGN
kurátor: Barbora Geržová
inventárne číslo: O 2156
v kolekciách:
zo série: Paper Stories

Paper Stories je spoločný názov pre sériu šiestich drobných maliarskych zásahov do privlastnenej fotografickej predlohy – autentických svadobných fotografií z konca 19. a prvej polovice 20. storočia. Autorka tematizuje udalosť, ktorá bola v minulosti mnohými ženami považovaná za najdôležitejší okamih ich života. Je zaujímavé, že si nevyberá a nekomentuje súčasne svadobné fotografie, ale zameriava sa práve na historické zábery tejto udalosti, ktorá bola v minulosti zviazaná s istým spoločenským statusom. Pre ženu sa v mnohých prípadoch práve vydaj stal otvorenou bránou do verejného a spoločenského života, kým žena žijúca osamelo, alebo vychovávajúca nemanželské dieťa, sa často ocitla na okraji spoločnosti.

To je dôvod, prečo sa autorka sústreďuje predovšetkým na postavu nevesty. Jej čistotu a nevinnosť, symbol bielych svadobných šiat, narúša maliarskymi intervenciami v podobe čiernych stekancov, kvapiek, čipkovým rastrom, motívom čiernej stuhy alebo ružami s tŕňmi.

Spôsob, akým privlastnené fotografie komentuje, má východiská v jej predchádzajúcej tvorbe. Motív čiernych kvapiek prvýkrát použila v rozsiahlej sérii diel prezentovaných pod symbolickým názvom Schwarzer Regen (2012). Tento čierny dážď vo forme rozpitej farby a stekancov je zmnoženým symbolom, ktorý sa môže vzťahovať aj na stopy roztečenej očnej linky alebo maskary, ktoré zostávajú na tvári ženy po plači a navodzujú pochmúrnejšiu atmosféru, ktorá je v rozpore s očakávaniami od svadobného obradu.

Aj ornamentálny čipkový raster býva častým leitmotívom jej obrazov. Ide o prácu s privlastnenou háčkovanou dečkou, ktorú maliarsky spracováva tak, že sa stáva nielen atraktívnou vizuálnou štruktúrou obrazu, ale má i symbolickú hodnotu. Túto veľmi feminínnu polohu jej tvorby by sme mohli na jednej strane interpretovať ako obdiv k tradičnej ženskej ručnej práci, pretože prvé textílie pochádzali od jej starej matky (Hidden grace of black stories, 2010), ale v kontexte Paper Stories aj ako voľnú asociáciu s tradičným postavením ženy v spoločnosti.

V tejto sérii autorka svojimi maliarskymi komentármi spochybňuje istý rodový stereotyp a naznačuje, že za svadobným optimizmom sa môžu ukrývať rôzne nenaplnené očakávania.

Barbora Geržová ● Virtuálna galéria NG