September

Klaudia Kosziba

datovanie:
miery: výška 190.0 cm, šírka 150.0 cm
výtvarný druh: maliarstvo
typ objektu: závesný obraz
žáner: figurálny motív
prírodný motív
symbolický motív
vegetatívny motív
materiál: olej
plátno
technika: olej
maľovanie
inštitúcia: Nitrianska galéria, NGN
kurátor: Barbora Geržová
inventárne číslo: O 2188
tagy: leto postava rastlina plavky jeseň
v kolekciách:

September vyznieva ako spomienka na situácie spájané s letom. Odkvitnuté čaro jesenných slnečníc je prchavou pripomienkou ich krásy, pripomienkou na letné spomienky, spomienky na mladosť, detstvo a krásu lánov žltých slnečníc. Ich odkvitnutie, stmavnutie, oznamuje príchod zimy, stagnácie, odpočinku, načerpania nových síl na prežitie, nových (ďalších) septembrov, ktoré budú navždy šteklivo-zubatou spomienkou leta a my budeme vždy uprostred toho veľkého poľa (spomienok) ako nenápadná postava.

K pochopeniu a precíteniu tvorby Klaudie Kosziby sa človek prepracováva postupne. Jej tvorba ide mimo hlavných prúdov maľby, avšak aj mimo vlastných manier. V maľbe sa stále posúva, a pritom vôbec nestráca na kvalite jej mimoriadny autorsky rukopis.

Špecifikom pracovného procesu Klaudie Kosziby je (ne)ustály zásah do obrazu, s jeho rôznymi vrstvami, rôznymi premaľbami, rôznymi hĺbkami, rôznymi atmosférami, rôznymi náladami. Jedným z hlavných znakov Koszibinej tvorby je prirodzené striedanie nálad (melanchólií, pátosov) v zobrazení (figúry a prírody), čím vo výraze jej diela cítime napätie a náladovosť vášní existencie zafixovaných do priestoru plátna.

V precítení, v pochopení hĺbky posolstiev, jej obrazov sme nútení uvažovať o stopách interpretácie a jej samotným vyrovnávaním sa – v zmysle určenej stratégie. V maľbách sú indície, ktoré hovoria, alebo naznačujú niečo „pod povrchom“ obrazu, niečo pod povrchom situácie, či emócie. Charakteristickým rysom tvorby je detailné zachytenie fragmentu z prostredia (mýtickej, utopickej) krajiny, často doplnenej o drobný solitérny prvok (strom, hmyz, loď, figúra, listy..). Koszibina bohatá (až prirodzená) maliarska skúsenosť je svojským introspektívnym „zoomovaním“ do (aj vlastnej) samoty človeka (maliarky).

Ľudmila Kasaj Poláčková ● Virtualna galéria NG