Obrátenie sv. Pavla

Lucas van Leyden

datovanie:
miery: výška 28.0 cm, šírka 40.4 cm
výtvarný druh: grafikavoľná
žáner: figurálna kompozícia
materiál: papier, sivožltý
šedožltý papier
technika: medirytina
rytina, medirytina
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Martin Čičo
inventárne číslo: G 7530
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Lucas van Leyden, vlastným menom Lucas Hugensz alebo Jacobsz, nizozemský rytec a maliar. Výraznejší vplyv na jeho dielo mal v podstate len Albrecht Dürer, s ktorým sa aj osobne stretol počas Dürerovej cesty do Nizozemska v roku 1521. Hoci sa školil ako maliar, veľmi skoro sa začal venovať aj grafike. Prvé datované van Leydenovo dielo pochádza z roku 1508, aj keď sa všeobecne predpokladá, že väčší počet nedatovaných listov vytvoril ešte pred týmto rokom.

Aj Obrátenie sv. Pavla patrí k raným dielam a zároveň veľkorozmerným prácam vtedy ešte mladého, sotva 15-ročného Lucasa. Napriek tomu predstavuje majstrovské rytecké dielo, ktoré bolo obdivované aj neskoršími umelcami – spomínajú ho napríklad Vasari a Sandrart.

Lucas pracuje krehkou kontúrou, vedenie rydla je ľahké a jemné, pre šrafúru používa vertikálny a horizontálny systém hustých a ostrých čiar. Pri tlači využil pravdepodobne najväčší papier, aký sa vtedy vyrábal, lebo všetky jeho „veľké diela“ z rokov 1509 – 1519 nie sú väčšie ako 30 × 45 cm a podobné rozmery dosahujú aj najväčšie Dürerove grafiky.

Neobvyklé je aj zaujatie sprievodom, uprostred ktorého kráča
Šavol, vedený svojimi spoločníkmi. Leyden dal prednosť predstaveniu tejto „dvorskej“ spoločnosti, bohatým kostýmom a pohybov pred zobrazením hlavnej udalosti. Jej tradičné spracovanie, sústredené na scénu „zasiahnutia“ Šavla svetlom z neba, odsúva akoby nabok. Ale to je len zdanlivé. Oslepeniu Šavla lúčom z neba nevenuje síce hlavnú pozornosť, v skutočnosti však Leyden ukazuje práve dôsledok obrátenia: Šavol, hoci slepý, počúvol hlas z neba a pokračoval v ceste do Damasku (Skutky apoštolov 9, 1-22).

V zmysle novozákonného evanjeliového paradoxu mu tak práve táto strata zraku dáva spoznať jeho ďalšiu cestu a z prenasledovateľa kresťanov sa stáva jeden z najväčších ohlasovateľov radostnej zvesti V diele sa odráža silnejúca tradícia nizozemského záujmu o krajinu, ktorú van Leyden zaľudňuje množstvom postáv. Pre lepšie zobrazenie sprievodu zdvíha horizont krajiny pomocou skalnatého vrchu. Skaly mu zároveň pomáhajú krajinu rozdeliť do viacerých plánov, akoby kójí, v jednej z nich, na protiľahlom svahu, sa odohráva najdramatickejšia epizóda Šavlovho
príbehu. Lucas ju však nekladie do popredia, ako bolo pred
ním aj po ňom zvykom.
 

Martin Čičo ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.