Ukrižovanie (10)

Hendrick Goltzius

datovanie:
miery: výška 19.6 cm, šírka 12.9 cm, výška 20.0 cm, šírka 13.0 cm
výtvarný druh: grafikavoľná
žáner: figurálna kompozícia
materiál: zažltnutý ručný papier
technika: rytina, medirytina
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: G 2492
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
z cyklu: Pašiový cyklus (I – XII), 1596-98
objednať reprodukciu stiahnuť

Podobne ako jeho krajan Lucas van Leyden aj Hendrick Goltzius sa stal ešte počas svojho života legendou. A podobne ako Albrecht Dürer patril k tým z mála umelcov severu, ktorí ovplyvnili aj talianske umenie. Goltziov súčasník a prvý životopisec Karel van Mander dokonca o ňom napísal, že vo svojej dobe bol jediným severanom, ktorý mohol súťažiť s talianskymi umelcami.

V roku 1596 Goltzius vytvoril návrhy k pašiovému cyklu, ale trvalo mu tri roky, než všetkých 12 rytín vyhotovil. Na pašiách mu veľmi záležalo a nechcel prácu na nich urýchliť. Cyklus venoval Federicovi Borromeovi, milánskemu arcibiskupovi a zakladateľovi tamojšej knižnice Bibliotheca Ambrosiana, kde sa dodnes nachádza prvotriedne vytlačená séria, pravdepodobne tá, čo bola poslaná Borromeovi.

Z hľadiska dejín starších období grafiky predstavujú pašiové cykly osobitný fenomén. Boli určené pre súkromnú zbožnosť ako pomôcka pri meditácii o tajomstvách vykúpenia. Ich popularita zaručovala aj finančný úspech ich vydávania, ale zavážila tu aj ďalšia okolnosť. Skutočnosť, že prví veľkí majstri grafiky vrátane Albrechta Dürera alebo Lucasa van Leyden spracovali túto tému, a dokonca viacnásobne, mala vplyv aj na ďalších. V podstate takmer každý veľký umelec vytvoril svoju verziu pašiového cyklu. Tým sa pašie stali témou vhodnou na porovnávanie.

Hendrick Goltzius sa napríklad silne inšpiroval ako Lucasom van Leyden, tak aj Dürerom. Ich príklady však spracoval po svojom, hoci v jednotlivých listoch sú tieto podnety, či už kompozičné, alebo aj technicko-rytecké, zjavne čitateľné. Jeho snaha vyrovnať sa či prekonať majstrovstvo svojich najvýznamnejších predchodcov je badateľná aj zo skutočnosti, že sa takmer výhradne sústredil na formálne kvality stvárnenia.

Takisto po obsahovej stránke sleduje staršiu tradíciu. Dej rozvádza naratívnym spôsobom, zobrazením vonkajšieho prostredia a množstva postáv v dobových odevoch, čím síce vťahuje diváka do deja, chýba mu však psychologická hĺbka, osobná zaangažovanosť na prežívaní deja a emotívne vyhrotenie scén. Predovšetkým však z hľadiska tradície cibrenia ryteckej techniky znamenali Goltziove pašie novú výzvu. O ich popularite svedčí okrem vzniku viacerých kópií napokon aj skutočnosť, že boli viackrát vydané ešte aj po autorovej smrti.

Martin Čičo ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.