datace: | |
rozměry: |
výška 50.6 cm, šírka 71.0 cm |
výtvarný druh: | kresba insitná |
materiál: | baliaci papier |
technika: | ceruza, čierna |
značení: | Neznačené |
galerie: | Slovenská národná galéria, SNG |
inventární číslo: | N 827 |
Matysiak sa narodila roku 1979 v Poznani. V súčasnosti žije s rodinou v Przeźmierowe. Láska k zvieratám tvorí podstatnú časť jej príbehov. Tvorbe sa začala venovať roku 2000 v terapeutickej tvorivej dielni Krzemien v Poznani. Kresby tvorí aj v Galérii TAK. Matysiak venuje veľkú pozornosť šperkom a oblečeniu, ktoré sú jej častými témami. Nedávno prezentovala cyklus ženských portrétov so zvláštnymi kostýmami pripomínajúcimi módne prehliadky.
Je dôsledná a vždy používa líniu ako hlavný konštrukčný prvok kresby. Tento osobitý znak vyplýva z jej výtvarnej povahy a rozpráva ním svoje vizuálne príbehy. Kresbový znak sa mení podľa jej nálady a potreby. Niekedy ho vytvorí jediným ťahom a tak sa stane významným aj malý detail. Inokedy ho vyjadrí dlhou expresívnou čiarou. Je jednoduchý, ale má silný výraz.
Lineárne členenie smeruje k plynulej forme, ktorá vytvára účelný prostriedok komunikácie s bielym pozadím a stáva sa sama osebe určitou hodnotou. Kresbová forma sa vznáša a deformuje zákony gravitácie. Často vychádza z úzkeho rámu vizuálnych prvkov, vymedzeného architektúrou a postavami včlenenými do nej. Vytvárajú obrazový základ pozostávajúci z jedného systému línií.
Veľkoformátové sivé kresby najviac vzbudzujú predstavy. Je to autorkina najdokonalejšia forma vyjadrenia. Ťah ceruzy určuje tvar a dynamiku celej kresbovej kontúry. Pojatie postavy do architektúry akoby bola sochárskym tvarom, ako v maľbe Mama a ja, vytvára jedinečný pocit priestoru. Postava dominuje nad architektúrou.
Akoby bielosť vytvárala sivý obraz a naopak. Tieto dve polia sa navzájom prestupujú. Bielosť pozadia ovplyvňuje konštrukciu a často určuje rozvrhnutie kresby a tým rozbíja dostredivú kompozíciu. Sivá farba ceruzy vytláča striebornú z podkladovej bielej. Vytvára zdanlivo sivé odcudzené ostrovy a ich minimalizácia pripomína japonský drevorez.
Sivé kresby pochádzajú pravdepodobne z autorkinho „vnútorného vedomia“ a farebné zo znázornenia exteriéru. Sivé rozprávajú príbeh o zložitosti sveta, farebné sú skôr pokusom o zapamätanie si obrazu sveta v jeho symptomatických znakoch objavu a veľkosti.
Matysiak sa zúčastnila na mnohých výstavách v Poľsku: Galéria tak v Poznani, Galéria Oto ja v Plocku, Galéria insitného umenia Leszeka Macaka v Krakove, Galéria Pod sukniami v Štetíne, Sliezske múzeum v Katowiciach v rámci Medzinárodného výtvarného bienále pre fyzicky postihnutých v Krakove i v zahraničí: Kunsthaus Kannen v Münsteri a Stadtmuseum v Erlangene.
Katarína Čierna ● katalóg k výstave Medzi selankou a drámou – príbeh zbierky insitného umenia v SNG
Vámi zvolené dílo by se mělo v krátkém čase začít automaticky stahovat.
Digitální reprodukce volných děl na této stránce jsou přístupné jako verejné vlastníctvo (public domain). Můžete si je volně stáhnout ve vysokém rozlišení a využívat k soukromým i komerčním účelům – kopírovat, sdílet i upravovat.
Při dalším šíření prosíme uvést:
Justyna Matysiak – Moja mama a ja, 2007, Slovenská národná galéria, SNG, https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.N_827
Pokud plánujete využít reprodukce ke komerčním účelům, prosíme informujte o Vašich plánech dopředu, naši odborníci Vám mohou poradit.
Vámi zvolené dílo nebylo nyní možné stáhnout. Zkuste to prosím později.
=Pokud problém přetrvává, kontaktujte nás na lab@sng.sk