Francúzska maľba polovice 18. storočia nemá v stredoeurópskom kontexte svoje zázemie. Obdivovaný dvor Ľudovíta XV. sa zdal byť vzdialeným aj pre Ernesta Zmetáka, ktorý maľbu považoval za prácu neznámeho autora z 18. storočia. Možno až neprirodzene pôsobí pohľad na rafinovane, umelo nasvietenú krajinársku scenériu s vodopádmi, skalami a bralami, s ruinami a akvaduktmi, so stromami s vetvami ohnutými v povetrí, s rybármi nahadzujúcimi svoje prúty. Ide však o jeden z typických obrazov, ktorý vytvoril cenený francúzsky maliar Claude Joseph Vernet (1714 Avignon – 1789 Paríž).
Preslávil sa sériou francúzskych morských prístavov z rokov 1752 – 1762 (Louvre, Musée National de la Marine). Syn a žiak svojho otca, maliara divadelných dekorácií Antoina Verneta, vďaka podpore mecénov ako dvadsaťročný dostal do Ríma, kde očarený dovtedy nepoznaným pohľadom na more, sa rozhodol študovať u rímskych marinistov Bernardina Fergioniho a Adriena Maglardiho. O jeho úspechoch a ohlase svedčí správa, že sa v roku 1743 stal členom rímskej Akadémie sv. Lukáša
Martin Šugár ● Z depozitára
datovanie: | |
miery: |
výška 51.0 cm, šírka 64.0 cm |
výtvarný druh: | maliarstvo › obraz závesný |
žáner: |
krajina |
v kolekciách: | |
materiál: |
plátno |
technika: |
olej |
značenie: | |
inštitúcia: | Galéria umenia Ernesta Zmetáka, GNZ |
inventárne číslo: | M 192 |
licencia: |