Július Barczi obraz s Anjelskym hradom v Ríme označil ako prácu neznámeho stredoeurópskeho maliara z rokov 1860 – 1870. Maľba, napriek určitej impresii predsa len nesie znaky amatérskeho výkonu – tvorca nezvládol zobraziť v perspektíve valcovité telo stavby hradu, chybne zaznamenal oblúky medzi mostnými piliermi. Hladina Tiberu a tiež breh rieky vpravo dole prezrádza neistotu v ruke. Viaceré nepresnosti naznačujú, že veduta je pomerne voľnou interpretáciou ťažko zistiteľnej predlohy. Pre lepšie pochopenie zámeru maliara by možno pomohlo porovnanie s pohľadmi na Anjelský hrad s mostom klenúcim sa ponad Tiber zavčasu ráno, v naružovelých tónoch s líniou mrakov, osvetlených ostrým svetlom vychádzajúceho slnka, ktoré v rokoch 1826 – 1827 vytvoril JeanBaptist Camille Corot (1796 Paríž – 1875 Paríž).
Známe sú od neho tri pohľady na rímsky monument – každý z nich sa vyznačuje osobitým svetlom, v ktorom sú múry stavieb i brehy rieky ladené v odtieňoch naružovelo hnedých, postupne prechádzajúcich do fialových tónov. Mladšia Corotova veduta s Anjelským hradom, datovaná okolo 1830 – 1832 (od roku 1955 sa nachádza v zbierke Sterling and Francine Clark Art Institute v Massachusetts v USA) je doplnená o rybárske člny ukotvené na brehu a o figurálnu stafáž v prvom pláne. Tretia Corotova verzia pohľadu na Anjelský hrad, ktorá sa nachádza v parížskom Louvri, je na rozdiel od predchádzajúcich dvoch novou kompozíciou – hrad sa nachádza vľavo, maľbe dominuje hladina Tiberu, v ktorej sa zrkadlí most a skupina domov.
Martin Šugár ● Z depozitára
datovanie: | |
miery: |
výška 40.3 cm, šírka 55.1 cm |
výtvarný druh: | maliarstvo › obraz závesný |
žáner: |
krajina |
v kolekciách: | |
materiál: |
plátno |
technika: |
olej |
značenie: | |
inštitúcia: | Galéria umenia Ernesta Zmetáka, GNZ |
inventárne číslo: | M 226 |
licencia: |