Noční pútnici pri kríži

Ladislav Mednyánszky

datovanie:
miery: výška 244.0 cm, šírka 149.0 cm
výtvarný druh: maliarstvo
žáner: krajina
figurálna štafáž
materiál: plátno
technika: olej
oil
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: O 3857
tagy: stromy človek cesta ticho zamyslenie plenérizmus melanchólia
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Ladislav Mednyánszky bol po štúdiách v Mníchove a v Paríži jedným z mála uhorských umelcov, ktorí mali za sebou skúsenosť s barbizonskou maľbou a novými trendmi v umení vo Francúzsku. Ďalšiu dôležitú výtvarnú skúsenosť získal pobytom v maliarskej kolónii v Szolnoku v roku 1880. Hlavnými témami jeho obrazov v tomto období boli lesné zákutia, postavy na moste ako i božie muky pri cestách.

Obraz s námetom nočných pútnikov vznikol pravdepodobne počas prvej polovice 80. rokov a tu sa prejavil spomínaný vplyv. Motív kríža v lese a jeho personifikácia ako symbolu smrti sa v Mednyánszkeho tvorbe objavuje pravidelne. Ako hovorí Csilla Markója, „Mednyánszky chápal maľby ako momentálnu koncentráciu a spôsob kryštalizácie síl a energií k motívu, ktorý ho práve zaujímal, hľadal zakaždým najvhodnejší spôsob stvárnenia a výrazu“. Tento námet vychádza z jeho záujmu o ľudské nešťastie a utrpenie. Na druhej strane ako vyjadrenie odpozorovaného námetu zo života. Cesta lesom zobrazuje tri figúry so sklonenými hlavami, modliace sa v temnom zákutí lesa pri kríži počas jasnej noci. Monumentálnosť kompozície je zdôraznená mierkou postáv, ako i bravúrnou prácou so svetlom.

Maliar využil svoje technické znalosti maľby a vytvoril priam monochrómnu kompozíciu hnedej a jej odtieňov, z ktorej vystupujú odtiene žltej a oranžovej zachytávajúce svetlo. Podobný motív sa objavil i na diele Na deň Všetkých svätých, ktorý bol publikovaný v periodiku Vasárnapi Újság v roku 1888.
 

Katarína Beňová ● 111 diel zo zbierok SNG (Slovart, SNG, 2008)