Transcendencia

Stanislav Filko

datovanie:
miery: výška 24 cm, šírka 17,9 cm
výtvarný druh: fotografia
žáner: konceptuálny objekt
materiál: papier, fotografický
technika: čiernobiela fotografia
beloba
pero
značenie:
inštitúcia: Súkromná zbierka
tagy: postava muž
v kolekciách:
z cyklu: Transcendencia

 

Fragmenty z rozsiahlej série Transcendencia Stana Filka (1937) priamo súvisia s teamworkom Biely priestor v bielom priestore trojice Filko – Laky – Zavarský. I tu je kľúčovou biela farba, jej konceptuálne hodnoty. Na fotografiách Stana Filka vidíme Stana Filka (dokonca niekoľkokrát ako obraz v obraze) vymazaného, vyrezaného, niekde zároveň vymazaného i vyrezaného.

Podľa Filkovho exegéta Fedora Blaščáka „biela postava na… fotografii… vyjadruje myšlienku splynutia (nie popretia alebo stotožnenia) a prepojenia (nie odchodu)“. Vzhľadom na spomínaný teamwork tu však zrejme ide aj o transcendovanie autorstva – sebareflexívne gesto straty, negácie autora, ktorý sa ale vymazáva, vybieluje tak nástojčivo, až si vlastne celý Biely priestor autorsky uzurpuje. Vymazávanie je tu paradoxne skôr potvrdením identity.

Petra Hanáková ● Delete. Umenie a vymazávanie / Art and Wiping Out, SNG, 2012