Fragment oltárneho krídla z Parchovian

Slovenský maliar z 2. polovice 15. storočia

Dvojica tabuľových malieb je jediným reprezentantom stredovekej tabuľovej maľby v zbierke Východoslovenskej galérie. Tabule pochádzajú zo zaniknutého stredovekého krídlového oltára. Na Slovensko sa dostali začiatkom 20. storočia ako umelecké predmety pre vzácnu zbierku šľachtickej rodiny Andrássyovcov v ich kaštieli v Parchovanoch pri Trebišove, zaniknutom po 2. svetovej vojne. Okolo roku 1937 boli maľby premiestnené do miestneho parchovanského kostola, kde sa zavesené v sakristii uchovali do roku 1964. V tom čase boli ako objekt ochrany v pôsobnosti Krajského strediska pamiatkovej starostlivosti prevedené do zbierky Východoslovenskej galérie.

Pri zaevidovaní diel do zbierky galérie bol stupeň poznatkov o nich iný ako dnes. Odborníci (K.Vaculík, 60.-80.roky) sa najprv prikláňali k slovenskému pôvodu malieb s napojením na Spiš a Košice a k datovaniu do poslednej tretiny 15. storočia. Ikonograficky diela určili podľa stredových postáv ako skupina svätcov so sv. Vavrincom a sv. Egídiom z oltára, ktorý mal pochádzať priamo z Parchovian. Pri ďalšom výskume sa však zistilo (A.Glatz, 90. roky), že pôvod malieb nachádzame v oblasti rakúskych krajín a teda sú pre územie Slovenska importom. Datovanie sa podarilo spresniť k roku 1465 podľa číslic gotického písma na sedílii, viditeľných priamo na obraze. Skupina svätcov sa tiež dočkala presnejšieho určenia ako svätci-mučeníci a svätci-vyznávači, čo zaiste významovo zapadalo do ikonografického programu neznámeho oltára. Zaniknutý oltár teda nepochádzal z Parchovian, ale ako aj samotné maľby z krajín rakúskej oblasti, čomu nasvedčujú zobrazení svätci ako sv. Wolfgang a sv. Florián.

datovanie:
miery: výška 61.0 cm, šírka 35.5 cm
výtvarný druh: maliarstvo
žáner: náboženský motív
v kolekciách:
materiál: drevo
technika: tempera
značenie:
inštitúcia: Východoslovenská galéria, VSG
inventárne číslo: O 861
licencia: Creative Commons License voľné dielo
z celku: fragment oltárneho krídla z Parchovian