Trump Tower (Classical Migraine)

Igor Peter Meluzin

date:
measurements: ,
work type: iné médiávideoinštalácia
object type: videoinštalácia
material: mixed material
DVD
suitcase
monitor
technique: combined technique
tomographic image of the human brain
color video
inscription:
institution: Nitrianska galéria, NGN
curator: Omar Mirza
inventory number: F 137
tags: šaty
in collections:

Charakteristickými zbraňami Igora Petra Meluzina boli irónia, sarkazmus a subverzia. Vo svojej tvorbe sa venoval inštitucionálnej kritike umeleckej prevádzky, problematike virtuálneho a mediálneho obrazu sveta, skúmal zraniteľnosť a smrteľnosť ľudského tela, vytváral akcie na pomedzí športu a umenia. Typické pre jeho videoinštalácie bolo privlastňovanie si existujúceho televízneho vysielania, aproximácia obrazov a významov mainstreamovej vizuálnej kultúry, obrazové a jazykové hry. Príznačné pre celú jeho tvorbu bolo konceptuálne uvažovanie a záujem o rôzne prejavy dystopie.

Videoinštalácia v zbierke Nitrianskej galérie s názvom Trump Tower (Classical Migraine) pozostáva z projekcie fotografie Ivany Trumpovej (bývalej ženy Donalda Trumpa) s „odrezanou“ hlavou, ktorej postavu vidíme pózovať vo svojom luxusnom apartmáne. Pred stenou s projekciou sú na podlahe umiestnené kufríky na klobúky rôznych veľkostí. V nich sa nachádzajú svietiace farebné diapozitívy tomografických rezov hlavy s diagnózou „klasická migréna“. Toto vyše dvadsaťročné dielo nabralo v poslednej dobe opäť na aktuálnosti. 

Zaujímavo o diele píše Zora Rusinová v monografii o Petrovi Meluzinovi: „Prostredníctvom nástennej projekcie portrétu známej hviezdy biznisu, dominujúcej v purpurových šatách prepychovému interiéru, načrtol kontúry svojho príbehu o nude a povrchnosti zastieranej pozlátkou. Postava bez hlavy s telom štíhlej elegantnej najády, tento symbol bohatstva a komfortu týraný migrénami, k nám vstúpila cez plátno kina ako fantóm z nedostupného sveta. Autentickou zostala len zbierka kufrov na klobúky rozložená po zemi, v ktorých si divák mohol prečítať fázy diagnózy zo svietiacich tomografov ľudského mozgu. Výrazové napätie, ktoré vyvieralo zo spojenia reálnych objektov a obrazu sprostredkovaného svetelným médiom projekcie, zodpovedá dvom spôsobom reality, ktoré každý deň prežívame: našej vlastnej psychofyzickej skúsenosti, ale i virtuálnej invázii informácii zvonka, ktorá ju prekrýva a premazáva.“

Omar Mirza ● Virtuálna galéria NG