date:
measurements: výška 44.0 cm, šírka 31.0 cm
work type: graphic art
material: paper
technique: risograph
inscription:
institution: Slovenská národná galéria, SNG
curator: Alexandra Tamásová
inventory number: G 14120
tags: čierne diery most rieka dunaj bratislava
in collections:
credit: Donation from Čierne diery association

V roku 1890 prišiel cisár František Jozef do Prešporku pokrstiť prvý tunajší stály most ponad rieku Dunaj. Most, ktorý niesol cisárovo meno, financovala monarchia, projekt vypracoval inžinier Francois de Sales Cathry a staval prešporský hlavný inžinier Anton Sendlein. Nitovaný most sa stal jedným zo symbolov Prešporka, od roku 1914 po ňom jazdila Viedenská električka.

Po vzniku Československej republiky mu dali názov po Milanovi Rastislavovi Štefánikovi. V roku 1945 ho zničila ustupujúca nemecká armáda. Zostali betónové piliere bez železnej výstuže, ktoré sa stali národnou kultúrnou pamiatkou, a po oboch stranách mosta stále stoja mýtne domčeky. Do pol roka po zničení mosta vybudovali vojaci Červenej armády, nemeckí zajatci a Čechoslováci most, ktorý bol zamýšľaný ako dočasný na 10 rokov. Nazvali ho Most Červenej armády. Nakoniec bol demontovaný až v roku 2013.

Po problematickom procese a bez architektonickej súťaže na jeho mieste osadili novú konštrukciu pre električky, cyklistov a chodcov, s vizuálnym odkazom na dvoch predchodcov, ale z pozváranej ocele. Projektant Miroslav Maťaščík zamýšľal použiť časť Starého mosta ako reštauráciu a galériu na brehu Dunaja, staré dielce však skončili v šrote. Zelenú farbu „nového Starého mosta“ vybrali ľudia v internetovej ankete.