Železná studnička

Daniela Olejníková

datovanie:
miery: výška 44.0 cm, šírka 31.0 cm
výtvarný druh: grafika
materiál: papier
technika: risografia
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: G 14136
tagy: čierne diery
v kolekciách:
zo súboru: kniha Stratená Bratislava
nadobudnutie: Dar združenia Čierne diery

Aj málo využívaná železničná stanica v smere do Kútov má vyše storočnú históriu. Po jej trati prišiel v roku 1848 z Viedne do Bratislavy prvý vlak ťahaný parnou lokomotívou. Zastávka vznikla v roku 1904 s pôvodným názvom Červený most, podľa neďalekého tehlového mosta z roku 1848, ktorý v roku 1945 zničilo nemecké vojsko a nahradil ho oceľový most.

V roku 1951 zastávku premenovali na Železná studienka podľa zalesnenej výletnej oblasti. Mešťania ju často využívali, keď sem chodili na prechádzky. Prostrediu sa prispôsobila aj architektúra, v ktorej sa miešajú vidiecke vplyvy a železničiarska typizácia. Dvojpodlažná výpravná budova s neomietaným režným murivom má na rohoch a okolo okien výrazné kvádrikovanie, typické pre železničné stavby. Druhé hrazdené podlažie ukončuje strecha so secesnými drevenými detailmi. K tejto stanici patril dom strážnika aj dve čakárne s hrazdenou drevenou konštrukciou. Čakáreň pri dome strážnika vyhorela v roku 2010 po tom, ako v nej prespávali ľudia bez domova.

Stanica je národnou kultúrnou pamiatkou od roku 2002, pre Železnice Slovenskej republiky je však dlho len prebytočným majetkom. To sa môže v budúcnosti zmeniť, ak sa naplnia plány pre Dopravný uzol Bratislava, v ktorých sa uvažuje aj nad prestavbou súčasnej zastávky na terminál integrovanej osobnej dopravy. Či by to znamenalo rekonštrukciu pamiatky, nie je známe.
 

o.z. Čierne diery ● e-shop