Autoportrét

Ernest Zmeták

datovanie:
miery: výška 31.5 cm, šírka 21.0 cm
výtvarný druh: grafikavoľná
žáner: autoportrét
materiál: biely kartón
technika: drevorez
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Alexandra Tamásová
inventárne číslo: G 1560
v kolekciách:
objednať reprodukciu

Paradoxne, roky 1946 – 1949, počas ktorých vznikol drevorez Autoportrét, znamenali v kontexte tvorby Ernesta Zmetáka, inak skvelého maliara a kresliara, iba kratšie grafické intermezzo. „Jeho tvorba totiž nepodľahla výraznejším výkyvom, vždy postupoval dopredu pomaly a trpezlivo, zvažujúc svoje kroky po neoverených chodníčkoch.“ (Gazdík). Opakujúcim sa námetom v kresbe, maľbe i v grafike je triumvirát tém: krajina – figúra – autoportrét. Ku grafike sa síce neskôr sporadicky vracal, ale tieto návraty znamenali skôr oddych od úžitkovej tvorby, ilustrácií a monumentálnych realizácií (mozaika, freska).

Spomínané krátke obdobie však znamenalo jeden z najdôležitejších prínosov do dejín slovenskej grafiky. V protiklade k jeho štylisticky učesanému maliarskemu a kresliarskemu programu už od čias budapeštianskych štúdií u profesora Abu Vilmosa-Nováka sa Zmeták v grafike stal, naopak, inovátorom a prekračoval disciplínu tradičných tvorivých procesov. Dokázal byť i výrazovejší a nekonformný v technických postupoch – predlohu skicoval priamo na drevený štoček a na rytie používal namiesto rydla jednoduchý obuvnícky nôž. V Autoportréte spolieha na čistý, ale účinný až drsný efekt skladby ostro rezaných geometrických tvarov a vzájomne sa doplňujúcich čiernych
i bielych plôch.

Vzácnosťou je fakt, že ako jeden z mála umelcov (vyjmúc Júliusa Jakobyho alebo Štefana Bednára) v kontexte slovenského moderného umenia opakovane a ojedinele spracovával tému vlastného portrétu. Nezaujímalo ho však podrobnejšie prekresľovanie detailných čŕt tváre, emócie alebo príležitosti pre psychologické rozbory, ale sústredil sa na čisté formálne spracovanie a skladbu sujetu. Po impresionizmom a lyrickým expresionizmom poučenej generácii slovenských modernistov tak naše umenie obohatil skôr o cézannovsky alebo derainovsky pevnú geometrickú stavebnosť tvarov v obraze.
 

Katarína Müllerová ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.