Posteľ

Marko Blažo

Marko Blažo – Posteľ
datace:
rozměry: výška 75.0 cm, dĺžka 190.0 cm, šírka 88.0 cm
výtvarný druh: iné médiáobjektpriestorový
iné médiáready madeobjekt
typ objektu: konceptuálny objekt
námět: architektonický motív
materiál: kombinovaný materiál
drevo
HPS
kov
technika: vlepovanie
digitálna tlač
značení:
galerie: Nitrianska galéria, NGN
inventární číslo: F 29
tagy: posteľ schody priestor
kolekce:
z cyklu: 3D/4D

Objekt Posteľ z cyklu 3D/4D sa skladá z kovového rámu postele, ktorého časť určená na ležanie je pokrytá fotografiou. Na jednej polovici fotografie vidíme klesajúce schodisko. Tým vzniká ilúzia hĺbky a priestoru, máme pocit, že sa pozeráme dolu. Zábradlie schodiska pôsobí dojmom, ako keby pokračovalo v ráme postele, čím je táto ilúzia ešte výraznejšia. Na druhej polovici fotografie, na ktorej je zachytená podlaha, z ktorej sa akoby pozeráme dolu do schodiska, je vsadený papierový model domčeka. Jeho strecha a steny sú obrátené naruby, preto pôsobí neprirodzene a dvojrozmerne. Autor tu využíva optickú ilúziu a hrá sa s vnímaním diváka, s jeho zaužívaným chápaním plochy a priestoru. Plocha sa v našich očiach stáva trojdimenzionálnym priestorom a naopak, priestor sa javí ako plocha.

Blažo sa aj názvom celého cyklu snaží vsugerovať divákovi, že v tretej dimenzií vytvára akúsi dimenziu  štvrtú, ktorá je prienikom, zmesou, či symbiózou plochy a priestoru. Vytvára vtipný a absurdný objekt, ktorý je zbavený svojej funkcie (aj keď teoreticky by sme na tejto posteli mohli spať), aby mohol plniť funkciu inú, aj keď v podstate len vizuálnu. Schodisko môžeme vnímať aj ako metaforu spánku a snenia, kedy klesáme do najtemnejších hlbín nášho podvedomia, uzamknutého v tajomnom domčeku, ktorým je naša hlava.

Svoju rozmanitú a bohatú tvorbu realizuje Blažo vo viacerých médiách, ako napr. fotografia, maľba, počítačová grafika, objekt či inštalácia. Typickými pre jeho diela sú svojský vtip a irónia, detská hravosť, osobitá poetika, vytváranie absurdných situácií a hra s vnímaním diváka. Blažo posúva každodenné predmety do nových a často nečakaných významov a súvislostí, ktoré však fungujú podľa autorových špecifických pravidiel, preto sa aj nereálne svety a obrazy javia ako skutočné.

Omar Mirza ● Virtuálna galéria NG