Vratislav Effenberger, český literárny teoretik, bol v 60. rokoch 20. storočia vedúcou osobnosťou československej surrealistickej skupiny, a to nielen po teoretickej, ale aj po organizačnej stránke, do roku 1968 publikoval vo viacerých periodikách a napísal aj rozsiahlu štúdiu o tvorbe Karola Barona.
Portrét Vratislava Effenbergera je vlastne jeho karikatúrou. Na tomto obraze na nás vyplazuje jazyk tvár, ktorá akoby bola porastená trávou a inými bylinami, z nosa jej trčí strom, na hlave rastie pyramída a spoza hrubých okuliarov na nás žmurkajú malé očká v tvare srdiečok. Autor tu v duchu svojich obľúbených mutantov hravo, s humorom a zveličením zobrazil charakterové vlastnosti portrétovaného.
Figurálna tvorba Karola Barona predstavuje osobitý príspevok v rámci rozvíjania neosurrealistickej tradície, ktorú obohacuje o špecifické prvky čierneho humoru, absurdných tvarových metamorfóz a drastickej grotesky. Je nielen komplexnou výpoveďou o individuálnych pocitoch jedinca, ale i špecifickým zrkadlom doby.
Baron, ktorý mal záľubu v recesii, humore, sarkazme, mystike a poézii surrealizmu, vo svojich dielach najčastejšie zobrazoval rôznych pestrofarebných tvorov a mutantov, v ktorých sa prelínali ľudské postavy s rastlinnými prvkami a fantastickými bytosťami.
Tak ako sa surrealisti vo svojej tvorbe snažili o prehlbovanie skutočnosti pomocou skúmania iných možností jej zobrazenia (sny, vnútorné vnímanie, podvedomie a bezprostredný záznam myšlienok), išlo Karolovi Baronovi tiež o podobný slobodný a individuálny prístup k skutočnosti, avšak vo svojej tvorbe presahoval tradičný surrealizmus.
Omar Mirza ●
Virtualna galéria NG