Některé prvky na této stránce nejsou přeloženy do češtiny. ¯\_(ツ)_/¯

Francúzsky robotník

François Kollar

datace:
rozměry: výška 51.0 cm, šírka 38.2 cm
výtvarný druh: fotografia
materiál: papier, fotografický
technika: čiernobiela fotografia
značení:
galerie: Slovenská národná galéria, SNG
inventární číslo: UP-DK 390
kolekce:
objednat reprodukci

François Kollar je asi vo svete najznámejším fotografom pochádzajúcim z územia dnešného Slovenska. Naša kultúra si ho však môže privlastniť iba podmienečne – narodil sa v bývalom Uhorsku, na slovensko-maďarskom etnickom rozhraní, cítil sa byť Maďarom, stal sa francúzskym občanom a vnímaný je predovšetkým v kontexte francúzskej kultúry.

Kollar začínal ako železničný úradník a chcel byť profesionálnym fotografom, nie iba fotoamatérom. Z tohto dôvodu emigroval, pôvodne mal namierené do USA, v Paríži sa mal len zastaviť, napokon tu ale ostal na dlhé roky a po istých peripetiách sa stal uznávaným fotografom. Kollar si svoju „fotografickú identitu vytvoril na križovatke rôznych žánrov: dokumentaristického prieskumu, ilustračnej, reklamnej a žurnalistickej fotografie“ (Baqué). Bol predstaviteľom druhej vlny modernej fotografie, štýl novej vecnosti „prispôsobil svojej miere, učinil ho pružným a ohybným, zbavil ho pôvodnej tvrdosti“ (Baqué).

Jeho životným projektom bolo Pracujúce Francúzsko (1931 – 1934), fotografický dokument bezprecedentného rozsahu o rôznych podobách práce v celom Francúzsku, ktorý sa po uverejnení (15 albumov s vyše 1100 zábermi) stal celonárodnou udalosťou. Jeho súčasťou je aj slávny portrét Nosiča koľajníc, sebavedomého chlapíka, ktorý rozhodne nebol stelesnením ubiedenej robotníckej triedy.

Aurel Hrabušický ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.