Cisár Ferdinand V. v korunovačnom ornáte

Josefine Anna Maria von Crippa Götzl

datovanie:
miery: výška 60.0 cm, šírka 40.0 cm, výška 79.0 cm, šírka 53.0 cm
výtvarný druh: grafikavoľná
žáner: figurálna kompozícia
materiál: papier
technika: litografia
značenie:
inštitúcia: Galéria mesta Bratislavy, GMB
kurátor: Patrícia Ballx
inventárne číslo: C 6492
tagy: muž portrét
v kolekciách:

Josephine Sepolina sa narodila v Miláne. O jej vzdelaní toho veľa nevieme. Z roku 1818 poznáme jej kresbu zobrazujúcu podľa všetkého maliara baróna Ferdinanda von Lütgendorffa (1785 – 1858), ktorý pôsobil v rokoch 1824 až 1840 v Prešporku (dnešnej Bratislave). Z drobných slovníkových hesiel vieme, že pracovala ako maliarka a už od roku 1825 vystavovala popri portrétoch aj historické maľby. 

V roku 1819 sa vydala za Antona von Crippa, s ktorým mala dve deti: syna Hyppolita (1821) a dcéru Eugenie (1825). V roku 1827 sa jej narodila ešte dcéra Ida Emilia Leopoldina, ktorá však už dostala meno Jurville-Götzl. Josephine sa totiž 11. marca 1828 rozviedla a v auguste 1834, po smrti prvého manžela, sa vydala za Ferdinanda Mendela Götzla. Pravdepodobne s ním, resp. za ním, sa presťahovala do Viedne. 

V rokoch 1935 – 1839 sa pod menom Josephine Götzl-Sepolina zúčastnila na výstavách na Akadémii vo Viedni s rôznymi portrétnymi miniatúrami. Nevieme, ako sa jej podarilo získať prominentných klientov, ale v roku 1841 si u nej cisár Ferdinand V. a jeho manželka Mária Anna Savojská objednali dve olejomaľby, veľkorozmerné portréty do novej budovy cisársko-kráľovského paláca v Laxenburgu (Der Adler, 13. 11. 1841, s. 1689), postaveného v rokoch 1798 – 1801. Časť komplexu na ostrove Marianneninsel, kde sa maľby nachádzali, bola zničená počas druhej svetovej vojny a osud diel je neznámy. 

Portréty zachytávajú cisára a jeho manželku v korunovačnom šate. Viedenské vydavateľstvo Artaria v roku 1841 vydalo litografické reprodukcie oboch portrétov.

Patrícia Ballx ● Texty k výstave Kde sú ženy?