Susanna Maria von Sandrart vytvorila niekoľko stoviek kresieb a tlačí. Zachovali sa aj vďaka zväzku autorkiných prác, ku ktorému ručne napísala úvod a poznámky k jednotlivým dielam. Toto jej portfólio je dnes uložené v Germanisches Nationalmuseum v Norimbergu. Z úvodného textu, ktorý adresovala svojmu druhému manželovi, sa dozvedáme, že ju učil otec z jej vlastnej vôle a záujmu. S ryteckými prácami prestala, keď sa v roku 1683 vydala za maliara Johana Paula Auera (1636 – 1687). Po jeho predčasnej smrti (boli manželmi iba štyri roky a desať týždňov) začala znova pracovať v otcovej dielni.
V roku 1695 sa vydala za vdovca Wolfganga Moritza Endtera (1653 –1728) a opäť prestala pracovať. Ako sama napísala, domácnosť so šiestimi deťmi ju vyťažila naplno. Diela, ktoré zviazala a uchovala, vznikli predovšetkým v jej mladosti a počas siedmich rokov jej vdovstva.
Grafický list zo zbierky Slovenskej národnej galérie s námetom jari vznikol ako kópia grafiky Gérarda de Lairessa, ktorú vytvoril približne v rokoch 1680 až 1685. List je zrkadlovo obrátený, ale veľmi verne zachytený. Rovnako nevynechala ani názvy ročných období v latinčine s rovnakým rukopisom: „Ver“, „Aestas“, „Autumnus“, „Hiems“. V spodnej časti nechala podpis „Gerardus Lairesse Pinxit“ a na rozdiel od originálu, ktorý pokračoval „sculpsit et excudit“, ho nahradila signatúrou „Susanna Maria Jacobi Sandrarti Filia fecit“ – vytvorila Susanna Maria, dcéra Jacoba Sandrarta.
Patrícia Ballx ●
Texty k výstave Kde sú ženy?