Z cyklu Maľba na vreckovke

Martin Knut

datovanie:
miery: výška 43.0 cm, šírka 43.0 cm
výtvarný druh: iné médiáobraz
typ objektu: konceptuálny objekt
žáner: figurálny motív
materiál: plátno
technika: kombinovaná technika
olej
ceruza
značenie:
inštitúcia: Nitrianska galéria, NGN
kurátor: Barbora Geržová
inventárne číslo: O 2118
tagy: človek postava
v kolekciách:
z cyklu: Maľba na vreckovke

Cyklus malieb na vreckovkách vznikol v roku 1991 na podobnom princípe, akým autor v rovnakom čase pracoval na veľkorozmerných plátnach. V tomto prípade ale banalitu rozprávaných príbehov umocňuje použitím triviálneho maliarskeho podkladu, kde miesto maliarskeho plátna natiahnutého na rám použije voľne visiace vreckovky – predmety banálnej každodennosti.

Napriek tomu, že autor prešiel od veľkorozmerných obrazov k miniatúram, spôsob rozprávania príbehov sa nemení. Ústrednou postavou je drobná schematicky nakreslená postava muža zasadená do fragmentu krajiny, ktorého príbeh je naznačený špecifickými atribútmi (opakujúca sa žltá hviezda, postavy zvierat – líška, kohút). Autor tu nepoužíva priamu reč, ale len náznaky, spoliehajúc sa na predstavivosť diváka.

Martin Knut patrí k druhej generácii postmoderných maliarov. Na rozdiel od o niečo starších výtvarníkov, ktorých tvorbu v polovici 80. rokov charakterizoval iracionálny a pudový spôsob maľby s divokým expresívnym jazykom, intenzívnou farebnosťou a archetypálnou symbolikou (Daniel Brunovský, Simona Bubánová, Ivan Csudai, Laco Teren) Martin Knut vstúpil na scénu v okamihu, kedy sa táto postmoderná estetika začala pomaly vyčerpávať.

Po krátkom období expresívnejších polôh, ktoré prezentoval na neoficiálnych výstavných podujatiach (Prvé stretnutie českých a slovenských maliarov,1986, Praha; Výtvarné hody, 1988, Čunovo) začína vytvárať obrazy, o ktorých by sme mohli povedať, že sú vyprázdnené. Charakterizujú ich veľké formáty s monochromatickým pozadím, v ktorých centre sú situované drobné schematicky naznačené postavičky, zvieratá (častý motív koňa), výsek krajiny, či banálne predmety, prostredníctvom ktorých rozpráva, či skôr naznačuje príbeh. Tieto poetické, ale často i jemne ironické rozprávania kombinujúce maľbu s kresbou sa stali autorovým dôležitým príspevkom do dejín slovenskej maľby.

Barbora Geržová ● Virtuálna galéria NG