Námestie v Nitre

Edmund Massányi

datovanie:
miery: výška 48.0 cm, šírka 36.5 cm
výtvarný druh: maliarstvovoľné
typ objektu: závesný obraz
žáner: mestský motív
architektonický motív
materiál: bukasová doska
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Nitrianska galéria, NGN
kurátor: Barbora Geržová
inventárne číslo: O 97
tagy: večer roh stánok svetlo mesto komín okno automobil lampa
v kolekciách:
geografická oblasť: Slovensko, Nitra

Dielo od nitrianskeho maliara Edmunda Massányiho Námestie v Nitre, z obdobia druhej polovice 20. storočia, zachytáva mestskú lokalitu bývalého Hlavného námestia v Nitre (dnes Svätoplukovo námestie). Autor zobrazuje náladu podvečernej Nitry, na pozadí budov so šikmými strechami, sivo-modrou, tmavnúcou, nočnou oblohou. Večernú atmosféru ulice umocňuje pouličná lampa, ktorá svojim zlatistým svetlom, odrážajúcim sa na blízkych budovách, vyžaruje pokoj, v usínajúcom meste.

Kompozícia zobrazuje konkrétny výsek mestského zákutia. V centre autorovej pozornosti však nie je významná historická budova prvého piaristického gymnázia (1698-1701), ktorá je v diele situovaná v ľavej časti obrazu a je najstarším stavebným objektom Dolného mesta,¹ ani časť starej, dnes už neexistujúcej úzkej, prechodnej Krížnej uličky, ktorú v minulosti obývala chudobnejšia časť obyvateľstva a Massányi ju, tiež v jednom z figurálnych motívov, zobrazil na plátne.

Kolmo, na Krížnu ulicu a roh budovy gymnázia, je naviazaná stará mestská ulica Kupecká (i táto rožná budova ešte existuje). V pravej časti kompozície zobrazil jednoposchodovú klasicistickú budovu, v ktorej sa v štyridsiatych rokoch minulého storočia nachádzal Hotel Braun, ktorý patril k obľúbeným nitrianskym spoločenským priestorom. Neskôr, v šesťdesiatych rokoch 20. storočia, krátko pred asanáciou, bola sídlom KSČ v Nitre. Na chodníku pred touto budovou v centre mesta mal rozloženú svoju “mobilnú dielničku” brusič nožov, pán Hasala, na ktorého si ešte i dnes pamätajú starší Nitrania.

Obsah i forma kompozície je vyvážená. Farebnosť diela prechádza v postupnosti od šedo-zelených tónov až k expresívnej čiernej, oživenej impresívnymi prvkami svetla pouličnej lampy na protiľahlé budovy, umocňujúce pôsobivosť námetu. Dielo autora má popri umeleckej hodnote i dokumentárnu hodnotu.

Massányi miloval rodné mesto s jeho bohatou históriou, jeho dominantami, zákutiami, starými krivolakými uličkami a históriou dýchajúcimi budovami.

Marta Hučková ● Virtuálna galéria NG