Triumf lásky

Johann Michael Rottmayr – pravdepodobne

datovanie:
miery: výška 94.0 cm, šírka 86.0 cm
výtvarný druh: maliarstvoobraz závesný
typ objektu: závesný obraz
žáner: figurálna kompozícia
materiál: plátno
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Katarína Kolbiarz Chmelinová
inventárne číslo: O 1236
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Brilantne vyhotovená skica k neznámej nástropnej realizácii je už celé desaťročia predmetom odborných diskusií. Do umenovednej literatúry bola uvedená najskôr ako Sv. Michael a Eliášova cesta po nebi v súvislosti s pražskou výstavou Staré umění na Slovensku v roku 1937. Od tohto obdobia prešlo jej hodnotenie vo vzťahu k autorstvu, dobe vzniku a námetu početnými premenami. Keďže skica bola ešte v 50. rokoch minulého storočia uložená v premonštrátskom kláštore v Jasove, sa vžila na dlho mylná predstava, že ide o návrh na nerealizovanú maľbu pre interiér uvedeného kláštora od známeho neskorobarokového maliara Johanna Lucasa Krackera. Od určenia sa odvíjalo aj jej datovanie po roku 1762 a v tomto zmysle bola katalogizovaná po akvizícii do SNG. Novšie bádania však vyvrátili akúkoľvek spojitosť maľby či už s Krackerom, alebo jej určením pre Jasov.

Atribúcia nesignovaného diela, ku ktorému sa dosiať nepodarilo nájsť žiadny pramenný doklad, môže preto vychádzať len z precíznej štýlovej analýzy, ktorá nás núti hľadať v radoch rakúskych tvorcov. Na jej základe sa istý čas uvažovalo aj o možnosti autorstva Josefa Ignaza Mildorfera, s datovaním do 50. rokov 18. storočia. V posledných dvoch dekádach však rôzni historici umenia v súvislosti s reprodukovanou maľbou skloňujú meno výrazne staršieho rakúskeho tvorcu – Johanna Michaela Rottmayera. Skicu naposledy jednoznačne pripísala k jeho neskorej tvorbe 20. rokov 18. storočia Anna Jávor v ostatnej Krackerovej monografii.

Suverénne podaný priehľad do nebeskej sféry s presvedčivou ilúziou tretej dimenzie a prebiehajúcim dramatickým, obsahovo však ťažko interpretovateľným zápasom, určuje ako Alegóriu cnosti s podtitulom v zátvorke – Víťazstvo dňa nad nocou. Námet predtým označovaný aj ako Triumf umenia s Apolónom, Triumf Auróry, Alegória života
a smrti či len široko ako mytologická scéna v stálych expozíciách SNG je predstavovaný ako Triumf lásky na základe jediných zreteľne identifikovateľných atribútov v podobe znakov dvojíc sŕdc na štítoch víťaziacich nebeských bojovníkov. 
 

Katarína Chmelinová ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.