Výjav „zo života vidiečanov“ na bratislavskom obraze situoval do krčmy zariadenej hrubým dreveným nábytkom, kde v pravej časti náznak dreveného plota člení priestor a vytvára presvetlené proscénium pre „ľúbostnú scénu“. V nej sa starý bradatý, neupravený muž neúspešne pokúša zviesť ženu, ktorá ho odtláča a bráni sa jeho objatiu.
Zobrazenie vekovo nerovného páru vyjadrovalo pochabosť, bláznovstvo, Erazmus Rotterdamský hovorí o „špinavých, vráskavých, bezzubých, chlipných starcoch, ktorých žiadny mladý chlapec neprekoná v mileneckej pomätenosti“. Morálno-didaktické posolstvo zvýrazňuje aj mačka sediaca pri nohách páru ako symbol chlipnosti a žiadostivosti.
Pri maľovaní obrazu sa umelec voľne inšpiroval Brouwerovou zrkadlovo obrátenou kompozíciou Krčmová scéna (Londýn, Národná galéria). Priblížil sa mu obrazovou výstavbou, zoskupením postáv a ikonografiou, najmä voyerským motívom zvedavej stareny, ktorá párik pozoruje zhora cez okienko. Nedbanlivo oblečený starec s rozstrapatenými vlasmi sa objavuje ako stála postava v mnohých Ryckaertových výjavoch. Stal sa niečím ako zástupnou signatúrou jeho obrazov.
Naproti, v ľavej časti sa ako priestorový pendant k scéne zvádzania pod malým prístreškom nachádzajú predmety bezprostredne spojené s chodom krčmy — sudy, koryto, pekáč, stolček s košíkom, veniec cibule a kusy látky. Vďaka zoskupeniu, umiestneniu, veľkosti a výraznej farebnosti pôsobia ako samostatné zátišie a predstavujú kompozičný protipól k figurálnemu výjavu. Dopadajúce svetlo, minuciózny spôsob maľby, svetelné reflexy na predmetoch spolu so svietivo modrou drapériou podtrhujú formálnu skĺbenosť zátišia a robia z neho farebnú dominantu obrazu.
Ivan Rusina ●
RUSINA, Ivan. Majstrovské diela nizozemského umenia na Slovensku = Masterpieces of Netherlandish Art in Slovakia. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2006.