Latona ochraňuje svoje deti

Annibale Carracci – autor predlohy

Na obraze je stvárnená mytologická téma. Latona zvedená Diom, v strachu pred hnevom manželky Junony, utekajúc s dvojičkami Apollónom a Dianou, zakliala pastierov na žaby, lebo jej nedovolili napiť sa. Latona kľačí na brehu rybníka, v náručí drží dve batoľatá. Pred seba zdvíha pravú ruku smerom k trojici sedliakov, stojacich v rovnomernom rozstupe po pás vo vode, ktorí jej mútením vody zabránili napiť sa a teraz sa postupne menia na žaby. Hlboký priezor v nížinatej krajine uzatvára kopcovitý kraj. Všetky tvary vedú k zdvihnutej ruke bohyne.

Aktuálne sú známe tri maliarske repliky. Z rovnako širokých, ale rozdielne vysokých obrazov najmenej doslovnú, s rozdielnym autorským určením, ponúkli na predaj prostredníctvom aukcie v Londýne v roku 2006. V súčasnosti sa považuje za originál dlho evidovaná maľba v Kroměříži (Arcibiskupský zámek a zahrady). Začiatkom 20. storočia určili ako dielo Carracciho bratislavskú maľbu (Slovenská národná galéria).

Prostredníctvom grafiky reprodukovali s bratislavskou verziou identický výjav Hieronym Trudon (grafik francúzskeho pôvodu, doložený okolo roku 1680) a Cesare Fantetti (1673–1575 doložený v Ríme), uvádzajúc Annibale Carracciho za autora predlohy, ktorá sa nachádzala v Neapole v sídle kniežat della Rocca. Spojitosť grafiky a maľby bola neskôr doložená konkrétnymi dielami. Obraz Bohyňa Latona medzi štyrmi pastiermi meniacimi sa na žaby v pozlátenom ráme od Annibale Carracciho sa spomína v inventári zbierky Doria- Pamphilii v Ríme okolo roku 1684. Pravdepodobne ten získal biskup Karl Liechtenstein-Castelcorno pred rokom 1691. Desaťročie predtým reprodukovali bratislavskú verziu v Neapole.

datovanie:
miery: výška 90.6 cm, šírka 72.8 cm
výtvarný druh: maliarstvo › obraz závesný
žáner: náboženský motív
v kolekciách:
materiál: plátno
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: O 305
licencia: Creative Commons License voľné dielo

vyhľadávať podľa farieb diela