datovanie:
miery: výška 68.0 cm, šírka 46.0 cm
výtvarný druh: maliarstvo
žáner: náboženský motív
materiál: plátno
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Zuzana Ludiková
inventárne číslo: O 3837
tagy: muž holubica pohľad brada
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Komorné devočné obrazy úzko súvisia napriek rozdielnemu maliarskemu štýlu, totiž namaľovali ich podľa predlôh pochádzajúcich z rovnakého cyklu. Jeden z obrazov reprezentuje Svätú Trojicu, za Všemohúcim je trojuholníková svätožiara, glóbus a kríž, spolu znamenajú ríšu Boha a kresťanstva. Na druhom je spodobený svätý František z Pauly, ktorý sa rozhodol pre pustovnícky život, získal povesť zázračného liečiteľa, založil so svojimi nasledovníkmi pustovnícke spoločenstvo paulánov či minimov vyznávajúcich okrem čistoty, chudoby a poslušnosti večný pôst.

Benátsky grafik Marco Alvise Pitteri (1702–1786) dostal v roku 1742 privilégium na vydanie pätnástich hláv, ktoré sa interpretujú ako grafický cyklus venovaný spodobeniam dvanástich apoštolov a Všemohúceho, Krista a Panny Márie. V adresách vydaných grafík sa uvádza ako autor predlohy ďalší Benátčan, Giovanni Battista Piazzetta. Vydanie bolo veľmi úspešné, neskôr ho niekoľkokrát preryli, doplnili ďalšími postavami.

Piazzettove predpokladané predlohy, ak existovali, sa roztratili. Pri niektorých jeho dielach sa však uvažuje o spojitosti s Pitteriho cyklom. Podľa jedného názoru predlohou ku grafike Boha-Otca bol obraz, ktorý zaznamenali v majetku M. Pierra Rosenberga v New Yorku. V súkromnej zbierke v New Yorku je i zhodná kresba Boha-Otca považovaná za Piazzettovo dielo.

Impulzom k spoločnému podniku mohol byť úspech Piazzettových realizácií Nanebovzatia Panny Márie vo Frankfurte alebo v Zbraslavi, kde sa objavuje portrét zhodný s podobou svätého Tadeáša považovaný aj za kryptoportrét Piazzettu.

Zuzana Ludiková ● LUDIKOVÁ, Zuzana - BURAN, Dušan. Talianska maľba = Italian Painting. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2013. 242 strán. ISBN 9788080591748.