Ján Evanjelista

Simone Cantarini – autor predlohy

datovanie:
miery: výška 64.6 cm, šírka 48.4 cm (obraz)
výška 74.0 cm, šírka 63.0 cm (rám)
výtvarný druh: maliarstvo
žáner: náboženský motív
materiál: plátno
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: O 309
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Dospievajúci chlapec je spodobený so svätožiarou. Žiaden ďalší atribút neidentifikuje svätca oblečeného v jednoduchom rúchu a plášti. Pritom je jediným motívom obrazu. Takmer frontálne spodobený s rukami prekríženými na hrudi je zachytený v bustovom výreze. Aj keď má pohľad nasmerovaný na diváka, nespĺňa komunikatívny účel. Malý sakrálny obrázok vznikol zrejme pre účely súkromnej devócie.

Námet je podaný precíznym naturalizmom, koncentrujúc sa na podstatný motív tváre, v ktorej sa zračí melanchólia. Podobizeň je veľmi príťažlivá, gestá a naznačená póza elegantná, pozadie indiferentné. 

V zrkadlovom obraze je tá istá tvár na maľbe s námetom svätého Jána Krstiteľa v súkromnej zbierke aktuálne pripisovaná Simone Cantarinimu. Skôr však bola pripísaná Flaminiovi Torremu (1621–1661). Na základe predlohy je námetom bratislavského obrazu svätý Ján Krstiteľ, napriek chýbajúcim atribútom a tradičnému určeniu mladého Ježiša. Navzdory množstvu individuálnych sugestívnych prvkov vedúcich ku Cantariniho tvorbe, obraz s polpostavou svätého Jána Krstiteľa sa zakladá na koncepcii veľmi všeobecných stvárnení svätca so zvitkom a s orlom, a v prípade autorstva obrazu preto vyvstáva aj istá pochybnosť. 
 

Zuzana Ludiková ● LUDIKOVÁ, Zuzana - BURAN, Dušan. Talianska maľba = Italian Painting. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2013. 242 strán. ISBN 9788080591748.