datovanie:
miery: výška 111.0 cm, šírka 86.9 cm
výtvarný druh: maliarstvomaľba tabuľová
žáner: náboženský motív
materiál: drevo
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: O 289
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Scéna je derivátom vyobrazení zastavenia Svätej Rodiny na úteku do Egypta vo verzii Madony s dieťaťom pri stretnutí s malým Jánom Krstiteľom. Dieťa Kristus dostáva zvitok s biblickým citátom Ecce, Agbus Dei, ktorý je predpoveďou ukrižovania. Panna Mária sa pritom pozerá na malého Jána Krstiteľa. Zvitok je atribútom Jána, v rukách Krista má už tragický spirituálny význam. Výjav sa odohráva pod baldachýnom, ktorým je vymedzený priestor; je echom odkazu Jána známeho z antických reliéfov znázorňujúcich obetný akt. Jánov odkaz možno čítať v každom geste, v každom pohľade; práve odovzdáva svoju predpoveď.

Väčšiu časť obrazovej plochy vypĺňa skupina postáv v hieratickej pyramidálnej zostave. Od pozadia s náznakom vzdialenej architektúry ich delí baldachýn. Symetrickým usporiadaním vytvoril tvorca diela harmonickú, vyváženú kompozíciu. Maľba je kópiou obrazu Madonna della Rosa, ktorý je akceptovaným vlastnoručným dielom Raffaela (1483–1520). Je jediným vyobrazením Svätej Rodiny z neskorej tvorby majstra s postavami vo výreze situovanými do interiéru. Parapet s ružou, podľa ktorej obraz pomenovali, je neskorším dodatkom. Na dielo, ktorého objednávateľ nie je známy, reagovali umelci už v 16. storočí v Španielsku a dodnes je v Madride (Museo Nacional del Prado).

Na kópii, ktorá je zväčšeninou, vynechali postavu svätého Jozefa a parapet, rovnako aj záhyby drapérie a farebnosť sú odlišné. Malý Ježiš nestojí na parapete, ale poduške, rovnako ako na dielenskej replike Raffaelovho obrazu Madonna della Rosa od jeho žiaka Giulia Romana (1499–1546) nazvaného Madonna Munro of Novar, dnes v Edinburghu (Scottish National Gallery).

Formálne spracovanie kópie dokladá nezávislú umeleckú osobnosť s preferenciami či technickými obmedzeniami vo výslednom efekte s dielom namaľovaným v monochrómnejších tónoch a v jednoduchších tvaroch, z plejády Raffelových nasledovníkov pripomína najmä tvorbu Leonarda Graziu, ktorému sa pripisujú aj ďalšie kópie Raffaela. 
 

Zuzana Ludiková ● LUDIKOVÁ, Zuzana - BURAN, Dušan. Talianska maľba = Italian Painting. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2013. 242 strán. ISBN 9788080591748.