datovanie:
miery: výška 134.4 cm, šírka 108.0 cm
výtvarný druh: maliarstvo
žáner: náboženský motív
materiál: plátno
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: O 2913
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Ján Krstiteľ krstil vodou z Jordána ľudí prichádzajúcich k nemu z Júdska a Jeruzalema. Farizejov a Seducejov pri tom napomínal. Krstil vodou, ale kázal, že po ňom príde ten, koho nie je hoden a kto bude krstiť ohňom a Duchom Svätým. Jeruzalemčania k nemu poslali kňazov a levitov, aby sa ho spýtali, kto je. Vyznal sa, že nie je Kristom, ani Eliášom, ale hlas volajúci na púšti.
 
Spodobenie svätca s ovečkou je statické, a preto skôr symbolické s pokusom vyjadriť špecifické morálne kvality a cnosti prostredníctvom prezentovaného duševného stavu, pohľadu či gesta. Na maľbe je sediaci Ján s rukami prekríženými pri hrudi, obrátený doprava s hlavou ovce pri nohách. Čiastočne je zahalený do bohato nariaseného plášťa. 

Stvárnenie Jána Krstiteľa pripomína diela benátskeho maliara Johanna Carla Lotha (1632–1698), ktorý svätca spodoboval často a patril v jeho dielenskej produkcii aj k frekventovaným námetom. Maliar, ktorý vytvoril bratislavský obraz, dôverne poznal Lothovu tvorbu, ale mal obmedzenejšie schopnosti. Ním vytvorené menej artikulované tvary postrádajú výstižnosť vzoru. 

Najpravdepodobnejšie Lothov žiak Hans Adam Weissenkircher namaľoval v Bratislave spravovaný obraz svätého Jána Krstiteľa, lebo jemu sa pripisuje okrem početných príbuzných diel napríklad spodobenie svätého Pavla s rovnakým gestom prekrížených rúk na obraze, ktorý je v Grazi (Alte Galerie).

Zuzana Ludiková ● LUDIKOVÁ, Zuzana - BURAN, Dušan. Talianska maľba = Italian Painting. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2013. 242 strán. ISBN 9788080591748.