Madona s Ježiškom a malým Jánom

Pier Francesco Foschi – dielňa autora, Talianský manierista zo 16. storočia

datovanie:
miery: výška 62.2 cm, šírka 46.1 cm
výtvarný druh: maliarstvo
žáner: náboženský motív
materiál: drevo
technika: tempera
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: O 4442
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Panna Mária je spodobovaná sediaca na zemi ako dojčí Ježiša. Malý Ján Krstiteľ stojí vedľa nich a pozerá sa na dieťa. Výjav je situovaný do krajiny, ktorá zároveň vytvára kontrastné pozadie; zvislým smerom delí obraz na dve rovnocenné polovice, na jednej je hustý porast, na druhej priezor do diaľky s vedutou na horizonte. Pokorná madona sediaca na zemi, ako aj dojčiaca madona boli populárne ikonografické typy, ich spojením a v kombinácii ďalších postáv reprezentovali iný mimoriadne obľubovaný výjav, odpočinok Svätej Rodiny na úteku do Egypta.

Konvenčný pyramidálny rozvrh postáv je menej markantný ako spleť pretínajúcich sa diagonál robustných tvarov. Aktéri sú znázornení v neprirodzených pohyboch, ich manipulované pózy sú výsledkom prehodnoteného záujmu o naturalizmus či naratívnu logiku. Madony na maľbách pripravovaných pre voľný trh sú pochopiteľne stvárnené väčšinou ako neosobné a objektivizované. Ak však mali zložité skratky iný než formálny zmysel, bol to nepochybne zámer podať udalosť s citovým obsahom. Výrazné plastické stvárnenie mohlo mať expresívnu vizuálnu symboliku v deji obrazu, prostredníctvom matky ukazujúcej dieťa a dieťaťa nadväzujúceho komunikáciu s divákom pohľadom. Tvorca tým aktualizoval všedný námet obrazu, snáď sa usiloval o expresívny aspekt a ponúkol namiesto deskriptívneho evokatívny výjav.
 
Madona Barberini od florentského maliara Andreu del Sarto bola predlohou pre derivát známy z viacerých replík. Na nich jednostaj opakovali dojčiacu madonu v rovnakom trojštvrtinovom výreze. Florenťanovi Francescovi Ubertinimu nazývanému Bachiacca (1494–1557) pripisovali jednu z nich, prv v newyorskej zbierke Florence a Georga Blumenthalovcov. Príbuzný obraz Madony s dieťaťom a Jánom Krstiteľom ponúkli na predaj prostredníctvom D’Atri v Paríži, ďalší bol v ponuke viedenského aukčného domu Dorotheum. Prinajmenšom ešte dva obrazy patria do série dojčiacich madon v identickom pohybe, v Dijone (Musée des Beaux-Arts) spravujú Svätú Rodinu s Jánom Krstiteľom zverejnenú ako dielo žiaka Andreu del Sarto a skoro identický obraz v Stuttgarte (Staatsgalerie). Neznámy obraz v Bratislave má najbližšie štýlom i formátom k newyorskej verzii.

Na základe štýlovej kritiky prisúdili tento okruh madon florentskému Pierovi Francescovi Foschimu a jeho dielni. Zostali vzdialené ľúbeznému pôvabu a klasickému idealizmu predlohy. Pri porovnávaní madon Del Sarta a Foschiho badať rovnako formálne, ako aj psychologické aliterácie, no Foschiho prejav zostal vzdialený efektom chiaroscura. Na ďalších derivátoch zostali už len zložito vedené siluety, rigídne fyziognómie, kontrastné hmoty. Čoraz viac skreslené varianty zrejme možno považovať za mladšie diela. 

Maľba v SNG je isto dielenská replika. Je takmer isté, že panny newyorskej a bratislavskej verzie boli derivované z rovnakého kartónu. Na bratislavskom obraze sú na viacerých miestach viditeľné pri infračervenej luminiscencii spolvero body, ktoré vznikli použitím predierovaného kartónu na množenie predlohy pretláčaním pigmentu.
 

Zuzana Ludiková ● LUDIKOVÁ, Zuzana - BURAN, Dušan. Talianska maľba = Italian Painting. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2013. 242 strán. ISBN 9788080591748.