Venuša s amorom

Rudolfínsky maliar

datovanie:
miery: výška 51.0 cm, šírka 38.2 cm
výtvarný druh: maliarstvomaľba tabuľová
typ objektu: závesný obraz
tabuľová maľba
žáner: náboženský motív
materiál: drevená tabuľa
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Zuzana Ludiková
inventárne číslo: O 4607
tagy: žena pohľad šperk oči
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Busta Venuše s Amorom je námetom nerozmerného dekoratívneho obrazu, v širšom význame návratom k antickej minulosti. Ideálny portrét vznešenej ženy s atraktívnym účesom patril k obľúbeným témam florentských maliarov činných na sklonku manierizmu. Udržiavali tým tradíciu založenú tvorbou Sandra Botticelliho (1444/1445–1510), Leonarda da Vinci (1452–1519) či Piera di Cosimo (1462–1521). Vasari nazval obrazy so spodobením bohýň v bustovom výreze v spojitosti s Michelangelovou (1475–1564) tvorbou teste divine.

V špirálovej rotácii, s hlavou obrátenou protichodne s ramenami, s vlnami vlasov padajúcimi dopredu stvárnil neznámy majster Venušu v bustovom výraze, jej totožnosť zdôraznil nápisom Venus. Uplatnil aj najčastejšieho spoločníka Venuše, Amora, rozdelenými prstami ruky zdvihnutej k hrudi naznačil prvé písmeno jej mena.

Postave dodal autor trojrozmernosť hlbokým tieňovaním. Detaily sú jasne artikulované, tiež charakter materiálov. Hoci je busta bohyne ústredným motívom obrazu, na jej tvári nevidno žiaden zvláštny výraz citu, len kontakt s divákom navodený zaznamenaným pohľadom. Svetlo dopadajúce zľava má zvláštny význam a hodnotu, ním je zdôraznený tordovaný pohyb, cez neho aj dištinktívne správanie, ako keby bola príslušníčkou nadradeného a kultivovaného dvorského prostredia.

Individualizovaná podobizeň Venuše zároveň podlieha idealizácii. Použitá brošňa na ozdobu je tiež veľmi všeobecná. Zvolený námet a zjednodušené formy, ako aj názorová blízkosť s Vasariho tvorbou sú najsilnejším argumentom pri úvahách o florentskej proveniencii diela. Územčisté a robustné sú postavy Giorgia Vasariho, oživené pózami, vo výraze zdržanlivé či pri silnejších emóciách s hlavami naklonenými smerom dohora s otvorenými ústami, so starostlivým uvádzaním ornamentálnych detailov šperkov a účesov.
 

Zuzana Ludiková ● LUDIKOVÁ, Zuzana - BURAN, Dušan. Talianska maľba = Italian Painting. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2013. 242 strán. ISBN 9788080591748.