Asfaltéri

Karol Aufricht

Práce na výstavbe a údržbe komunikácií – dláždenie, asfaltovanie, kladenie koľajníc – boli takisto obľúbenou témou fotografov: „Kepes, Blühová, ba i Moholy-Nagy mali každý svojho dláždiča,“ píše Iva Mojžišová a uzatvára: „Na príčine bola asi fotogeničnosť motívu.“ (Iva Mojžišová: Giacomettiho smiech?, 2009) Na záberoch Karola Aufrichta, spomínanej Ireny Blühovej, Miloša Dohnányho, ale aj začínajúceho Karola Kállaya vidno, aké rozmanité možnosti fotografom tieto činnosti ponúkali. Človek je tu konfrontovaný s veľkým objemom práce – množstvo ľudí vztyčuje jeden telegrafný stĺp, alebo naopak jeden človek čelí nekonečnému množstvu dlažobných kociek. Pravidelné štruktúry a geometrické tvary budovaných komunikácií tvoria pôsobivý vizuálny kontrast voči sústredenému ľudskému úsiliu. Dláždiči prenikli dokonca aj do slovenského sochárstva (Fraňom Štefunkom), ktoré inak nebolo veľmi poznačené civilistickými témami.

datovanie:
miery: výška 17.9 cm, šírka 23.3 cm
výtvarný druh: fotografia
v kolekciách:
materiál: papier, fotografický
technika: čiernobiela fotografia
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: UP-DK 2327
z cyklu: Asfaltéri

vyhľadávať podľa farieb diela