Bratislava pred Manderlom

Viliam Malík

Viliam Malík - Bratislava pred Manderlom

Malík bol neprofesionálny fotograf: Jeho práce preto nenájdeme v prestížnych fotografických periodikách, ale keďže nemusel spĺňať požiadavky objednávateľov, architektúru snímal na rôznych úrovniach, takpovediac z rôznych perspektív. V tomto zmysle Malík v slovenskej fotografii nemá partnera. Podobne ako iní moderní fotografi rád používal príkre perspektívne skratky, strmé podhľady a nadhľady, ale možno zároveň ako fotograf života a jeho paradoxov skôr vedel rozpoznať protiklady, konflikty záujmov, prienik starého a nového sveta aj v architektonickom usporiadaní. Viaceré snímky (Aukafé, Sanitas, Manderlák, Pohľad na Sihoť) ukazujú, že Malík vedome zaznamenal rôzne zoskupenia architektonických prvkov práve z tohto hľadiska. Dokázal to aj vďaka tomu, že vedel odhadnúť mierku proporcie a priestorové vzťahy jednotlivých budov medzi sebou.

Aurel Hrabušický ● Katalóg k výstave Nové Slovensko (SNG, 2011) - str. 49

datovanie:
miery: výška 12.3 cm, šírka 17.6 cm
výtvarný druh: fotografia
v kolekciách:
materiál: papier, fotografický
technika: čiernobiela fotografia
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: UP-DK 2720