Počas SNP už – aj na vizuálnom poli – stoja voči sebe dvaja protivníci. Názory sú vyhranenejšie, prostriedky „ideologického boja“ agresívnejšie a takpovediac situačné. Zatiaľ čo bratislavská propaganda, hoci ju pomaly opúšťajú jej kľúčoví copywriteri a jej argumentácia nadobúda priam hysterický tón, podáva stále relatívne profesionálny výkon, produkty bystrickej propagandy, keďže tvorené v provizórnych podmienkach, sú „punkovejšie“.
Na povstaleckom území sa kolportuje množstvo letákov, situačných tlačí a grafík. Kreslí, maľuje a natiera sa graffiti (všadeprítomné Mor ho!, adresované fašizmu). Na oboch stranách vznikajú nové, krátkodyché síce, no o to radikálnejšie periodiká, z ktorých niektoré aj celkom efektívne vizuálne komunikujú. Autorom úderných kresieb v Novom slove je Štefan Bednár. Ten istý umelec navrhuje i protifašistické letáky s jednoduchými grafikami Smrť nacizmu! (figúra sekerou roztínajúca hákový kríž) a Priepustka (obesenec s „priepustkou“ pod pazuchou, vizitka nedôveryhodnosti nemeckých sľubov).
Petra Hanáková ● Sen x skutočnosť Umenie & Propaganda 1939—1945 (Slovenská národná galéria, 2016)
datovanie: | |
miery: |
výška 32 cm, šírka 24,07 cm |
výtvarný druh: | úžitkové umenie |
žáner: |
figurálno-znaková kompozícia |
v kolekciách: | |
značenie: | |
inštitúcia: | Ministerstvo vnútra SR - Štátny archív v Banskej Bystrici |