Zajatie Krista z cyklu veľké pašie (2/12)

Israhel Van Meckenem

datovanie:
miery: výška 20,8 cm, šírka 14,6 cm
výtvarný druh: grafika
žáner: náboženský motív
figurálna kompozícia
materiál: ručný papier bez vodoznaku
technika: medirytina
značenie:
inštitúcia: Graphische Sammlung ETH Zürich
tagy: kristus muž vojak
v kolekciách:

V rámci Meckenemovho cyklu je to jedna z mála scén, ktorá je kompozične rozvinutá takmer na celom formáte. Dominuje jej skupina na čele s Ježišom a Judášom, ktorý bozkom zrádza svojho majstra. Hoci Meckenem zobrazuje aj samotný bozk, Ježiš už má zviazané ruky a jeden z drábov ho už chytá pod pazuchu, aby ho odviedol. Ďalší z pravej strany sa už na neho dokonca zaháňa.

Hlavný motív sprevádzajú dva ďalšie: vľavo dole je to epizóda, v ktorej Peter odťal sluhovi židovského veľkňaza Malchusovi ucho – jej kompozičný pendant tvorí postava vojaka stojaca chrbtom a tasiaca meč. Vľavo hore potom Meckenem naznačil útek dvoch
apoštolov cez bráničku záhrady, ohradenej prúteným plotom.

V tomto výjave sú zároveň citeľné aj inšpirácie Schongauerovým cyklom: predovšetkým samotné kopenie figúr ústrednej skupiny, en face zobrazenie Ježiša, ale tiež ponášky na rytecké fi nesy majstra z Colmaru, napr. v zobrazení detailov rúk, vlnitých či rčkavých vlasov a bohato riasených drapérií (vejúci Petrov plášť)

Dušan Buran ● Majster z Okoličného a gotické umenie Spiša okolo roku 1500 (Slovenská národná galéria, 2017)