Až až (z cyklu Návšteva doma)

Pavla Sceranková

Pavla Sceranková – Až až (z cyklu Návšteva doma)
datovanie:
miery: (variabilné rozmery)
výtvarný druh: iné médiáobjektpriestorový
typ objektu: konceptuálny objekt
žáner: predmetová asociácia
materiál: kombinovaný materiál
perinák
udice
technika: ready-made
značenie:
inštitúcia: Nitrianska galéria, NGN
inventárne číslo: F 72
tagy: nábytok
v kolekciách:
z cyklu: Návšteva doma

Práca Z cyklu Návšteva doma (Až až) patrí do väčšej série objektov, ktorú prvýkrát prezentovala na výstave finalistov Ceny Oskára Čepana v roku 2010. Východiskom série sú spomienky z detstva, v rámci ktorých autorka skúma a demýtizuje fenomén navštevovania.

Objekt je vytvorený z použitého kusu nábytku – perináka a rybárskych udíc. Ich kombináciou vytvára paradoxnú a neočakávanú situáciu. Toto absurdné spojenie je vtipnou hrou. Pracuje s banálnymi predmetmi, ready made, ktoré zbavuje ich pôvodnej funkcie a dáva im nový význam. Takýmto spôsobom pracuje aj s ďalšími objektmi v rámci tejto otvorenej série, akými sú napr. stôl bez rovnej plochy (Príliš), črepiny rozbitej lampy upevnenej na anténe (Ano alebo nie), alebo tri centimetre hrubé rezy vykresľujúce siluetu kresla (Takmer).

Pavla Sceranková je autorka, ktorá patrí k výrazným postavám mladšej generácie slovenskej, ale aj českej výtvarnej scény. Charakteristickým prvkom jej tvorby sú neokonceptuálne a postmoderné tendecie priestorového umenia. Jej autorský program vychádza z minimalistických, kinetických a konštruktívnych foriem, ktoré posúva do nových kontextov. Pracuje s médiami ako je socha, objekt a inštalácia. Dôležitým prvkom jej konceptov sa stáva interaktivita cielene nasmerovaná na divákovu percepciu. Často pracuje s banálnymi predmetmi, ktorým mení ich pôvodnú funkciu, reflektuje problematiku pamäte, osobnej mytológie či vzťah človeka k prostrediu.

Barbora Geržová ● Virtuálna galéria NG